Allmänna frågor om organisationen.

m3t4ld4z3r

Guest
Blev på colorado.se nyligen avstänng för regelbrottet "starta en duell utan vinstsyfte" jag ville bli hemskickad efter en fortstrid.

Så för skojs skull gjorde jag samma på .de och .net och rapporterade mig själv för att se vilket straff jag skulle få, ingen åtgärd, ok tänker jag, det verkar ju sunt, men varför blir man på colorado.se bannad då ?

Om detta beror på admin Mikaels lägre hjärnvolym eller nått helt slumpartat hade vart kul att få reda på.

Joe Hill

Member
Det ovan är intressant och skulle vara trevligt att få reda på hur det ska ligga till egentligen..

En annan sak som lite irriterar mig är att väldigt ofta så stänger admin diskussions trådarna för att dom kommer lite "off topic" eller obekväma.. Må ju vara hänt men jösses, det är ju så himla få som skriver här och gissar att det inte är allt för många som läser heller längre.. Så jag tycker nog admin bör vidga sina vyer lite annars slutar väl dom sista entusiasterna som fortfarande skriver att skriva inlägg..

Fast det kanske bara är skönt för admin att slippa sitta och kolla upp spaltmeter efter spaltmeter av inlägg.. (obs ironi)

Höken

Administratör
Forumpersonal
The West SE-teamet
Blev på colorado.se nyligen avstänng för regelbrottet "starta en duell utan vinstsyfte" jag ville bli hemskickad efter en fortstrid.

Så för skojs skull gjorde jag samma på .de och .net och rapporterade mig själv för att se vilket straff jag skulle få, ingen åtgärd, ok tänker jag, det verkar ju sunt, men varför blir man på colorado.se bannad då ?

Om detta beror på admin Mikaels lägre hjärnvolym eller nått helt slumpartat hade vart kul att få reda på.
Det beror nog knappast varken på någons hjärnvolym eller slumpen, utan på skillnader i regler och bedömningar mellan versionerna.

Jag är inte insatt i det aktuella fallet, men jag gissar att det hela till viss del kan baseras på vissa skillnader i reglerna versionerna emellan; reglerna för pushing i form av dueller är något lättare på .net än de vi för närvarande har på .se. För att citera de båda wikierna:
.se sa:
(...)
Det är ej tillåtet att ta av utrustning i syfte att göra lite skada.
Det är ej tillåtet att ta av utrustning i syfte att ta mycket skada.
Det är ej heller tillåtet att medvetet ta på sig dålig utrustning i ovanstående syften.(...)
.net sa:
(...) Specifically, a player may not participate in a prearranged duel, bounty, or market trade to provide and/or obtain inordinate amounts of experience points, items or ingame cash. (...)
Som synes är .ses regler något mer specifika än .nets regler, detta då alla versioner inte följer ett till punkt och pricka identiskt regelsystem.

En annan sak som lite irriterar mig är att väldigt ofta så stänger admin diskussions trådarna för att dom kommer lite "off topic" eller obekväma.. Må ju vara hänt men jösses, det är ju så himla få som skriver här och gissar att det inte är allt för många som läser heller längre.. Så jag tycker nog admin bör vidga sina vyer lite annars slutar väl dom sista entusiasterna som fortfarande skriver att skriva inlägg..

Fast det kanske bara är skönt för admin att slippa sitta och kolla upp spaltmeter efter spaltmeter av inlägg.. (obs ironi)
Att trådarna stängs av admin (eller allt som oftast moderatorn) är i vissa fall förstås olyckligt, vi försöker att hålla trådarna öppna om det finns ett diskussionsunderlag. Med det menas inte att tråden måste vara bekväm för spelledningen (de trådar som oftast stängs stängs då ämnet redan avhandlas i en annan tråd, och för att undvika att samma diskussion förs på flera ställen stänger vi då en av trådarna med en hänvisning till den andra tråden.), den ska dock inte som enda syfte exempelvis avhandla avstängningar i spelet eller på forumet, då detta uttryckligen enligt forumets regler är förbjudet. Konstruktiv kritik angående spelets regler är dock tillåtet, så länge det inte glider över på individuella fall.

Vad gäller trådar som mestadels består av off-topic inlägg så är det förstås en bedömningsfråga, men innan en tråd låses av sådana skäl ska moderator uppmana att de diskuterande återgår till ämnet, om inte så sker varnar vi alternativt delar ut förseelser om det bedöms nödvändigt. Om tråden trots detta endast består av off-topic inlägg kan den låsas.

Alltså: Vi låser inte trådar "bara för att", utan när en tråd låses så beror det antingen på att det är en dubblett (vilket ofta är fallet) eller på att den behandlar ämnen som är ett regelbrott, exempelvis individuella avstängningar.

Senast ändrad:

Sigge Gardemeister

Guest
Bara alla behandlas lika, spelare som folk från spelledningen som spelar.

Men vi har ju under flera år märkt att det är en vis skillnad på spelare och spelare, olika straff delas ut fast man gjort samma regelbrott.

Där är net. betydligt bättre på straff än se.

Sen är även svaren man får från support inge att hänga i julgrannen, du kan ställa olika frågor men får hela tiden samma svar tillbaks.

Senast redigerad av en moderator:

Gugroj

Member
Jag har alltid önskat mig en tråd som handlar om min hjärnvolym! :cool:

Som jag har förklarat för dig över supportsystemet och som även Höken har förklarat för dig här:
Nej vi tillåter inte att man "tar taxi" hem efter ett fortslag. Alla över genomsnittligt IQ bör förstå att det inte är i enlighet med reglerna att göra sådant då det påverkar spelandet väldigt mycket.

Och jag kan säga att ALLA spelare behandlas lika utav oss i spelledningen. UTAN undantag.
Om det så vore Mansor, Nelkstar eller Sigge som begår ett visst regelbrott, förutsatt att deras vädjan inte skiljer sig nämnvärt så kommer alla få samma eventuella bestraffning.
Om vi behöver utreda situationen och prata med spelaren kan en dålig vädjan (vi får inte svar på det vi söker) så kan processen dras ut på tiden, i övrigt så bör bestraffningen vara samma.

Jag ger er nu en chans att diskutera ifall vi behandlar alla lika, om ni inte kan hålla er till topic så behöver vi tyvärr låsa tråden.

Senast ändrad:

m3t4ld4z3r

Guest
Och jag kan säga att ALLA spelare behandlas lika utav oss i spelledningen. UTAN undantag.
Ja tack det hade vart kul om ni behandlade alla lika, har via ert supportsystem anmält mig själv på övriga världar: åtgärd nada,
Hela värld 1 har begått samma handling, åtgärd nada

Verkar det svårt att behandla alla lika så kanske admin Michaels skygglappar kan hjälpa er att banna på helt slumpartat

Mel Gibson

Member
En liten fråga:
Är det tillåtet att ex spöa en motståndare med ett tröllspö, i syfte att förnedra honom, även om det då innebär att man har ett vapen som gör mindre skada ?

Gugroj

Member
En liten fråga:
Är det tillåtet att ex spöa en motståndare med ett tröllspö, i syfte att förnedra honom, även om det då innebär att man har ett vapen som gör mindre skada ?
Om du känner dig säker på att vinna duellen så ja, det skulle jag säga.

Det är ju en stor skillnad på att "äga upp någon" och att t.ex. medvetet förlora dueller.

vaajper

Guest
Är lite nyfiken på er regel om att stänga dubblettrådar. Är det inte bättre att låta diskussionen fortsätta i dubblettråden om nu diskussionen avstannat i den andra tråden? Alternativt slå ihop trådarna så diskussionen inte avstannar igen.

Squadron

Member
banna på helt slumpartat
Säger du samma sak till trafikpolisen som stoppar dig för fortkörning? "Men ni måste ju behandla alla lika, alla har ju kört för fort någon gång." Skall admins här sitta och titta igenom alla duellrapporter som genomförs hade vi aldrig fått svar på våra frågor av supporten.

Senast ändrad:

vaajper

Guest
Skall admins här sitta och titta igenom alla duellrapporter som genomförs hade vi aldrig fått svar på våra frågor av supporten.
Håller faktiskt inte helt med dig.
Låt oss anta att det är 10 000 dueller som görs per dag, vilket är väldigt högt räknat. Låt oss också anta att det tar 3 sekunder att kolla bådas duellvapen i en duell, vilket också är högt räknat. Då skulle det ta exakt 8 timmar och 20 minuter.

Inte speciellt orimligt med tanke på att de faktiskt sköter ett företag och en 8 timmars arbetsdag är standard enligt de svenska normerna.

Gugroj

Member
Låt oss anta att det är 10 000 dueller som görs per dag, vilket är väldigt högt räknat. Låt oss också anta att det tar 3 sekunder att kolla bådas duellvapen i en duell, vilket också är högt räknat. Då skulle det ta exakt 8 timmar och 20 minuter.

Inte speciellt orimligt med tanke på att de faktiskt sköter ett företag och en 8 timmars arbetsdag är standard enligt de svenska normerna.
Då det inte finns någon som är anställd för att jobba med the-west.se 8 timmar om dygnet så ser jag detta som omöjligt.

Om det nu skulle finnas det så anser du alltså att en person skulle sitta 8 timmar om dagen med att kolla denna uppskattade mängd dueller. Inga fortslag, inga affärer på marknaden etc.
Vad vill du att personen ska göra med resultatet. Att utreda ett regelbrott är mycket mera än att bara kontrollera rapporter.

Nu ska jag förklara för er hur det går till när vi hanterar ett ärende.
I detta exempel säger vi att Spelare Adam rapporterar att Spelare Bertil har fuskat genom att duellerat utan vapen.

1. Vi får in en supportbegäran om regelöverträdelse.
  2. En administratör läser supportbegäran och deligerar den antingen till sig själv eller lämplig administratör.
  3. Man svarar på supportbegäran att vi nu har påbörjat ärendet.
  4. Administratören kontrollerar loggarna vad som har hänt.
    Notera att vi har flertalet verktyg för att kontrollera detta, händelseloggar, duelloggar etc.
  5. Administratören fattar ett beslut huruvida ett regelbrott har begåtts och dubbelkollar så att man fattar rätt beslut
  6. Nu kan vi göra två alternativ beroende på regelbrott. Antingen delar vi ut en tidsbestämd bestraffning. Eller så väljer vi att stänga av spelaren permanent och låta den förklara sig för sina handlingar.
    Vid dubbelkonto brukar vi uteslutande stänga av spelaren permanent så att den kan förklara sig och välja vilket konto som ska vara kvar.
  7. Kontot låses upp antingen när tiden gått ut eller manuellt efter lyckad vädjan

Detta är kortfattat hur det kan gå till när vi hanterar ett ärende. Stämmer inte in på alla ärenden men som ni förstår så är detta inget som görs på 3 sekunder, utan det tar ett par minuter i bästa fall.

Squadron

Member

Duellvapen och Gear. Det jobbet hade inte jag velat ha :)

Sigge Gardemeister

Guest
  2. En administratör läser supportbegäran och deligerar den antingen till sig själv eller lämplig administratör.
    Notera att vi har flertalet verktyg för att kontrollera detta, händelseloggar, duelloggar etc.
  5. Administratören fattar ett beslut huruvida ett regelbrott har begåtts och dubbelkollar så att man fattar rätt beslut
  6. Nu kan vi göra två alternativ beroende på regelbrott. Antingen delar vi ut en tidsbestämd bestraffning. Eller så väljer vi att stänga av spelaren permanent och låta den förklara sig för sina handlingar.

.

1. Ni säger ni har verktyg för att kontrollera eventuell fusk, fungerar era verktyg eller är det bara nåt ni säger?

Vet med 110% säkerhet att era så kallade verktyg antingen inte existerar eller har nå virus i programet, ska inte ta upp nå specifikt fall men vill påbeka brister i era verktyg.

tomcat13

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Ni säger ni har verktyg för att kontrollera eventuell fusk, fungerar era verktyg eller är det bara nåt ni säger?

Vet med 110% säkerhet att era så kallade verktyg antingen inte existerar eller har nå virus i programet, ska inte ta upp nå specifikt fall men vill påbeka brister i era verktyg.
påpeka dessa brister.. För jag slår vad om att du inte har en aning om vad för sorters verktyg dom har.

Mel Gibson

Member
Om du känner dig säker på att vinna duellen så ja, det skulle jag säga.

Det är ju en stor skillnad på att "äga upp någon" och att t.ex. medvetet förlora dueller.
Man kan aldrig vara säker på att vinna en så duell, men det är kul när man gör det :)
Sen kan de va skoj att vinna med så dåligt vapen som möjligt, men det är heller inte tillåtet då ?

En sak till: Om jag skulle springa omkring med trumpeten, ex. för att klara ett jobb.. vet jag att jag skulle bli duellerad och förlora. Får man inte det ?

Senast ändrad:

vaajper

Guest
Då det inte finns någon som är anställd för att jobba med the-west.se 8 timmar om dygnet så ser jag detta som omöjligt.

Om det nu skulle finnas det så anser du alltså att en person skulle sitta 8 timmar om dagen med att kolla denna uppskattade mängd dueller. Inga fortslag, inga affärer på marknaden etc.
Vad vill du att personen ska göra med resultatet. Att utreda ett regelbrott är mycket mera än att bara kontrollera rapporter.

Nu ska jag förklara för er hur det går till när vi hanterar ett ärende.
I detta exempel säger vi att Spelare Adam rapporterar att Spelare Bertil har fuskat genom att duellerat utan vapen.

Vid dubbelkonto brukar vi uteslutande stänga av spelaren permanent så att den kan förklara sig och välja vilket konto som ska vara kvar.
  7. Kontot låses upp antingen när tiden gått ut eller manuellt efter lyckad vädjan

Detta är kortfattat hur det kan gå till när vi hanterar ett ärende. Stämmer inte in på alla ärenden men som ni förstår så är detta inget som görs på 3 sekunder, utan det tar ett par minuter i bästa fall.
Jag förstår att en grundlig utredning skulle ta betydligt längre än 3 sekunder, men att kolla på en rapport och se de två duellvapen som användes är 3 sekunder högt räknat. Jag räknade väldigt högt för att ge er ett exempel. Den verkliga duellsiffran skulle jag tro inte ens överstiger 2000. Då blir den verkliga tiden 1h 40min med 3 sekunder per duell.

Min tanke var att denna personen skulle rapportera dueller som såg misstänksamma ut. Detta kan givetvis göras med ett enkelt skript mycket mer effektivt och utan avlöning beroende på hur ni lagrar information.

@squad:
Inget attraktivt jobb direkt, men med tanke på att det finns lite drygt 360 tusen arbetslösa i sverige så finns det säkert någon desperat sate =)

Fick inget svar på denna, så jag försöker igen:
Är lite nyfiken på er regel om att stänga dubblettrådar. Är det inte bättre att låta diskussionen fortsätta i dubblettråden om nu diskussionen avstannat i den andra tråden? Alternativt slå ihop trådarna så diskussionen inte avstannar igen.

Senast redigerad av en moderator:

Höken

Administratör
Forumpersonal
The West SE-teamet
Det är en avvägning som får göras i varje fall, bland kan det vara lämpligt att göra som du föreslår, ibland inte. Hur varje specifikt ärende hanteras är ytterst upp till varje moderator. När det dock redan finns ett flertal trådar om samma ämnen, i vilka samma diskussion pågår av och till så stänger vi "dubbeltrådarna", detta då det helt enkelt bara är förvirrande med tre olika trådar om hur bra 2.0 är (ironi ja) eller liknande, då det inte går att få en bild av hur diskussionen har förts. Vad gäller sammanslagning så kan det vara problematiskt om trådarna är från snarlika tidpunkter, då inläggen ordnas efter datum och dialogen då tenderar bli väldigt svårbegriplig.

Jag kan dock försäkra dig om att vi som moderatorer inte är ute efter ett inaktivt forum, utan motsatsen. Sen går det förstås alltid att förbättra allt som görs, men det är ju som allt annat ett ömsesidigt förhållande.

Jag förstår att en grundlig utredning skulle ta betydligt längre än 3 sekunder, men att kolla på en rapport och se de två duellvapen som användes är 3 sekunder högt räknat. Jag räknade väldigt högt för att ge er ett exempel. Den verkliga duellsiffran skulle jag tro inte ens överstiger 2000. Då blir den verkliga tiden 1h 40min med 3 sekunder per duell.

Min tanke var att denna personen skulle rapportera dueller som såg misstänksamma ut. Detta kan givetvis göras med ett enkelt skript mycket mer effektivt och utan avlöning beroende på hur ni lagrar information.

@squad:
Inget attraktivt jobb direkt, men med tanke på att det finns lite drygt 360 tusen arbetslösa i sverige så finns det säkert någon desperat sate =)
Det är ingen idé att du driver tesen, den faller på sin egen orimlighet. För det första så är inte administratörerna anställda av InnoGames GmbH, och får alltså ingen lön. Administratörer såväl som moderatorer sköter detta uppdrag utan ekonomisk ersättning på sin fritid. Och jag kan garantera att jag inte är sugen på att använda hela min fritid till att kolla duellrapporter. Vidare så är jag övertygad om att den personens hypotetiska lön skulle kunna användas bättre; exempelvis till att betala utvecklarna för att underhålla spelet. Men som redan konstaterat; att vi skulle anställa någon (eller lyckas övertala någon att spendera sin fritid) till att titta på duellrapporter törs jag nog lova att det inte kommer hända.

Joe Hill

Member
En sak jag undrar är att ni slängde ut några set man kunde "handla".. Kommer inte riktigt ihåg vad det var exakt men det var väl något Harry Potter set och något annat vitsigt set..
Med urusla duell vapen som hörde till, trollstav och en morot eller vad det nu var..

Om jag då när jag är i nivå 120 skulle använda dom sunkiga vapnen mot vem jag vill så får jag inte göra det eftersom jag vet att jag kommer förlora och riskera avstängning..

Frågan jag då vill ställa är, varför hade ni då dom ute i shopen till försäljning om jag ändå kan bli avstängd om jag använder dom?? För ni kan väl inte riktat er försäljning av dom "vapnen" i shopen bara till spelare i nivå 1?? Ska jag inte få använda det jag köper för riktiga pengar??

Kom inte och säg att jag bara får duellera andra som har samma set, för det köper jag inte.. Hittade inga nämligen som hade köpt dom i den värld jag kom ifrån..

Squadron

Member
En sak jag undrar är att ni slängde ut några set man kunde "handla".. Kommer inte riktigt ihåg vad det var exakt men det var väl något Harry Potter set och något annat vitsigt set..
Med urusla duell vapen som hörde till, trollstav och en morot eller vad det nu var..

Om jag då när jag är i nivå 120 skulle använda dom sunkiga vapnen mot vem jag vill så får jag inte göra det eftersom jag vet att jag kommer förlora och riskera avstängning..

Frågan jag då vill ställa är, varför hade ni då dom ute i shopen till försäljning om jag ändå kan bli avstängd om jag använder dom?? För ni kan väl inte riktat er försäljning av dom "vapnen" i shopen bara till spelare i nivå 1?? Ska jag inte få använda det jag köper för riktiga pengar??

Kom inte och säg att jag bara får duellera andra som har samma set, för det köper jag inte.. Hittade inga nämligen som hade köpt dom i den värld jag kom ifrån..
Vad är det för resonemang? Skall man ta bort alla vapen förutom typ 120 vapnen då eller? Vart vill du komma med detta?

Jag vet inte hur det är hemma hos dig men, även om jag går och köper mig en Desert Eagle IRL, så får väl inte jag göra vad jag vill med den, även om jag köpt den för min lön jag jobbat ihop?