Att tänka på INNAN ni ställer frågor eller besvarar dem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Sheriff

Guest
TRÅDEN MÅSTE HA SAMMA NAMN SOM DIN FRÅGA!!!

Denna delen av forumet är lite speciell, på så sätt att den endast är till för frågor och svar. För att göra livet oss alla så finns det ett par regler som jag vill passa på att än en gång poängtera vikten av:
  1. Sök efter din fråga innan du startar en ny tråd.
    Många gånger har någon redan ställt samma fråga tidigare, och då kanske svaret finns i den tråden.
  2. Var vänlig när du besvarar en fråga.
    INGA frågor är dumma frågor!
  3. Skriv inte om du inte kan svaret.
    Jag gillar när ni skriver, men just i denna delen är det viktigt att frågan och svaret ligger så nära varandra som möjligt i tråden. Annars blir det inte lika överskådligt :)
  4. Svara inte på frågan om svaret redan har givits av någon annan.
    Detta är förmodligen den vanligaste formen av spam på hela forumet. Undvik t.ex. "Det är som X skriver", eller att skriva exakt samma svar fast uttryckt i andra ordalag. Undvik detta. Det ger mig bara ännu gråare hår ;)
Det finns ingenting som är så viktigt som att ge svar på andra spelares frågor. Därför är det extra viktigt att vi allihop hjälps åt med att följa dessa fyra enkla regler. Slutligen vill jag passa på att framföra ett tack till alla er som tar sig tid att svara på frågorna - fortsätt med det! :)

DeletedUser693

Guest
[*]Svara inte på frågan om svaret redan har givits av någon annan.
Detta är förmodligen den vanligaste formen av spam på hela forumet. Undvik t.ex. "Det är som X skriver", eller att skriva exakt samma svar fast uttryckt i andra ordalag.
Men... tänk om ex 2st har skrivit olika svar då? :eek:
Då borde man ju få skriva "Det är SÅ det är"... Eller ja ni fattar? :)

Sheriff

Guest
Men... tänk om ex 2st har skrivit olika svar då? :eek:
Då borde man ju få skriva "Det är SÅ det är"... Eller ja ni fattar? :)
Naturligtvis skall man först och främst inte ge ett definitivt svar om man inte är säker på sin sak. Men ibland kan det förstås hända att man har fått för sig att det är på ett visst sätt, som senare visar sig vara felaktigt.

Vi kommer inte jaga er med ljus och lykta. När en fråga har blivit besvarad "korrekt" så kommer jag eller någon annan att låsa tråden. Det jag syftade till i dessa fyra punkter är det finns ett fåtal personer som gillar att upprepa vad andra redan har sagt, av någon outgrundlig anledning, och det är det vi vill får bort. All annan typ av kommunikation är välkommen.

Jag funderar eventuellt på om vi på något sätt borde markera frågan och svaret på frågan i trådarna, t.ex. med röd/blå färg, men det kanske vore att gå för långt :p

daniel900s

Guest
På .net har dom en funktion när frågan är besvarad så markerar dom tråden med solved eller nått i den stilen .
Tråden är inte låst utan man kan ställa följd frågor om så behövs och personligen tycker jag det är en bra ide.

Sheriff

Guest
På .net har dom en funktion när frågan är besvarad så markerar dom tråden med solved eller nått i den stilen .
Tråden är inte låst utan man kan ställa följd frågor om så behövs och personligen tycker jag det är en bra ide.
Det är en god tanke, och jag kan också se att det ibland finns ett behov för att kunna ställa följdfrågor. Kommer att samtala med de som håller i forumet på .net vid första bästa tillfälle, för att gå igenom hur de arbetar och vad vi eventuellt kan dra lärdom av. Det här är måhända ett exempel på någonting som fungerar bättre på .net, och då vore det inte så dumt att införa det även här på .se.

Först vill jag dock snacka med Gem, och att teamet på .se snackar ihop sig, så att vi alla drar åt samma håll :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.