Diskussion: Changelog 2.32

B0lters

Member
Först och främst så vill jag säga att jag absolut inte har något emot förändringarna i duell- och klassystemet om InnoGames återställer samtliga spelares duellfärdigheter och attributpoäng så att spelare som valt en duellspecc ska ha möjlighet att anpassa sig efter den nya duellformeln samt att samtliga soldater erbjuds möjlighet till att byta karaktärsklass.

InnoGames har tidigare gett spelare möjlighet att återställa duellfärdigheterna vilket vi kan se i följande uppdrag: Återställning. Det vore därför endast naturligt att de gjorde samma sak denna gång. De som valde soldatklassen gjorde det med vetskapen att de skulle mottaga 50%-100% i taktikbonus (beroende på om man har karaktärsbonus aktiverad) och inte 25%-50%. Därför borde dessa spelare få möjlighet att byta karaktärsklass.

Jag vill även mottaga information kring hur InnoGames har gjort den nya resistansformlen. Det har funnits information om de två föregående resistansformlerna och jag finner det därför endast logiskt att vi ska ha tillgång till den nya. Förklaringen som ges i Dev-Bloggen (som för övrigt är så gott som död) till varför de inte meddelar det är följande: "We leave it to you and your trusty Wyatt Earp Colt Buntlines to estimate the new midpoint for yourselves". Översätter vi detta från företagsspråk till människospråk så lyder det följande: "Vi lämnar det åt spelarna att spendera hundratals kronor för att få en aning om den nya duellformeln".

Senast ändrad:

Squadron

Member
Håller med om stycke 1 och 2. Ändrar de formlerna såpas som det står bör man få chansen att göra om sin spec.

Ang3. Jag tycker det är kul att något lämnas åt slumpen även i resistsammanhand, nu skulle man samtidigt dolt Hårdhet och Reflex i ranken för att göra det än mer spännande.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Ska försöka få frågan om återställning av duellfärdigheter lyft högre upp, om inte annat så för att kunna få en vettig förklaring till varför man inte gör så denna gången.

Raawmeat

New Member
Håller med om stycke 1 och 2. Ändrar de formlerna såpas som det står bör man få chansen att göra om sin spec.

Ang3. Jag tycker det är kul att något lämnas åt slumpen även i resistsammanhand, nu skulle man samtidigt dolt Hårdhet och Reflex i ranken för att göra det än mer spännande.
Dock isåfall får dom göra att Resistansen har slumpnummer i beräkningen och inte liknande som idag. Samt får de isåfall dölja Vigör samt Skytte om de skall dölja Hårdhet/Reflex :)
Själv tyckte jag det var bra som det var med resistansen då det har fördelar och nackdelar med att vara en fast beräkning och skiljer sig från hur Undvik räknas.

Squadron

Member
Trodde man skulle kunna auktionera de nya föremålen iom uppdateringen, men icke, när beräknas detta ske?

voxscientia

Administrator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Först och främst så vill jag säga att jag absolut inte har något emot förändringarna i duell- och klassystemet om InnoGames återställer samtliga spelares duellfärdigheter och attributpoäng så att spelare som valt en duellspecc ska ha möjlighet att anpassa sig efter den nya duellformeln samt att samtliga soldater erbjuds möjlighet till att byta karaktärsklass.

InnoGames har tidigare gett spelare möjlighet att återställa duellfärdigheterna vilket vi kan se i följande uppdrag: Återställning. Det vore därför endast naturligt att de gjorde samma sak denna gång. De som valde soldatklassen gjorde det med vetskapen att de skulle mottaga 50%-100% i taktikbonus (beroende på om man har karaktärsbonus aktiverad) och inte 25%-50%. Därför borde dessa spelare få möjlighet att byta karaktärsklass.

Jag vill även mottaga information kring hur InnoGames har gjort den nya resistansformlen. Det har funnits information om de två föregående resistansformlerna och jag finner det därför endast logiskt att vi ska ha tillgång till den nya. Förklaringen som ges i Dev-Bloggen (som för övrigt är så gott som död) till varför de inte meddelar det är följande: "We leave it to you and your trusty Wyatt Earp Colt Buntlines to estimate the new midpoint for yourselves". Översätter vi detta från företagsspråk till människospråk så lyder det följande: "Vi lämnar det åt spelarna att spendera hundratals kronor för att få en aning om den nya duellformeln".
Tar med både stycke ett om duellfärdighet/soldatklass och stycke två om resistansformeln i veckorapporten. Ska även undersöka varför det inte gåtts ut med info om formeln.

B0lters

Member
Diggo11, utvecklare för The West, skrev följande på The West Dev Blog: "Now that we have released our third suite of changes to duelling, it is time to turn our attention elsewhere". Detta innebär alltså att InnoGames är nöjda med de ändringar som de har gjort till duellsystemet? Ändringarna löste ingenting. Aktiva erfarenhetsduellanter kan fortfarande bli duellerade av spelare 40 nivåer högre än dem själva. Till och med antierfarenhetsdueller såsom mig själv kan bli duellerade av folk som jag aldrig rimligtvis kan besegra. När folk medvetet förlorar dueller för att antingen få folk att möta överhuvudtaget, eller för att kunna få möta likvärdiga duellanter, då vet man att det finns ett problem. Jag har tidigare publicerat min lösning på duellsystemsproblemet, en lösning som troligtvis hade varit avsevärt mycket mer effektiv än InnoGames så kallade "lösning".

Senast redigerad av en moderator:

B0lters

Member
Vet ni hur man duellerar någon med närstridsspecc? Man siktar huvud.. :whistle:

Bra jobbat InnoGames, och ni anser att det duellsystemet är i en bra situation nu? Ni förstörde det enda gällande dueller som faktiskt kunde anses vara vettigt, det vill säga själva duellformeln.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Vet ni hur man duellerar någon med närstridsspecc? Man siktar huvud.. :whistle:

Bra jobbat InnoGames, och ni anser att det duellsystemet är i en bra situation nu? Ni förstörde det enda gällande dueller som faktiskt kunde anses vara vettigt, det vill säga själva duellformeln.
Källa på det? Det har väl varit taktiken i något år nu att man siktar huvud mot resist-speccade för att de ändå inte har något undvik
och dessutom tar emot hårdare träffar på det viset, men visste inte att det var effektivt även mot närstridsduellanter.

B0lters

Member
Källa på det? Det har väl varit taktiken i något år nu att man siktar huvud mot resist-speccade för att de ändå inte har något undvik
och dessutom tar emot hårdare träffar på det viset, men visste inte att det var effektivt även mot närstridsduellanter.
Närstridsduellanter är resistansduellanter. Visst finns det folk som kör med närstridsvapen och undvik, men detta är endast förvirrade skytteduellanter som tycker det vore kul med ett närstridsvapen istället. Det har alltid varit en usel specc och kommer alltid att vara det. När jag talar om närstridsduellanter i fortsättningen så är det alltså vad du anser är resistansduellanter.

Förut så har det varit en "YOLO"-taktik att satsa allt på huvud mot en närstridsduellant på grund av den 50% direkta chans det fanns att missa skottet om motståndaren hade den rätta duellpositionen vilket alla med minsta lilla kunskap om dueller hade (det vill säga att försöka ducka huvudskottet). Källa för den 50% direkta chans baserat på duellposition går att finna både via The West Dev Blog samt EN Wiki. Enligt Diggo11 ska detta vägas upp av "continue to receive a significant percentage bonus to your dodging skill" vilket är fullkomligt idiotiskt. Jag har ingen undvik, alltså kommer den procentuella bonusen inte att betyda något för mig. 50% extra på 42 undvik? 100% extra på 42 undvik? Vem fanken bryr sig? Det är ingenting.

Nu kanske någon kommer med motargumentet att det inte spelar någon större roll att närstridsduellanter blir träffade mycket mer eftersom poängen med närstridsduellering är att reducera skadan till en låg nivå. Detta fungerar inte längre, tyvärr. Jag kan bli duellerad av två skytteduellanter med 662 samt 635 skytte, hur fanken försvarar man sig emot det som närstridsduellant? Innan Gordon släpptes så var skytteduellanternas skytte på en relativt rimlig nivå, men den har nu fullkomligt exploderat.

Jag gratulerar InnoGames. Ni har officiellt dödat närstridsduellering, och ni ger inte oss närstridsduellanter någon möjlighet att anpassa oss efter det heller. Jag tror inte ens närstridsduellering hade överlevt i längden även om det inte hade blivit ändrat, helt enkelt eftersom Gordon är så löjligt OP. Jag kör redan en extremt defensiv närstridsspecc där jag ger upp väldigt mycket av min sikte för extra resistansfärdigheter. Trots detta så blir jag överkörd helt och hållet av skytteduellanter och även av de närstridsduellanter med mest vigör. Hade jag tagit bort all sikte som jag har och lagt den på reflex så hade jag inte ens då kunnat försvara mig emot skytteduellanter med Gordon.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Då kommer vi med andra ord att sitta och prata om samma saker fast med olika namn, för närstridsduellanter finns i
fler former än de som kör resistans så det blir en aning förvirrande att klumpa ihop dem till ett och samma när det inte är samma :)
En närstridsduellant är någon som duellerar med närstridsvapen. En resistansduellant är någon som duellerar med sina färdigheter lagda på
ett sådant sätt att de inte tar så mycket skada från antingen skytte, vigör eller bägge delar. Kalla saker för vad de är.

Ett tips till dig om din specc inte längre fungerar kan ju vara att försöka specca om. Beklagar om du tycker att uppdateringen
inte gynnar "din typ" av duellanter, men i det läget brukar man försöka hitta något annat som fungerar bättre istället.

Allt som gör det knepigare att vara resistansduellant är välkommet i mina ögon då det har varit på modet alldeles för länge
och alltid har känts som en tämligen enkel specc både att duellera med och emot.
Obsevera att det är min personliga åsikt och alltså inget jag baserar på matematiska formler och fakta.

B0lters

Member
Då kommer vi med andra ord att sitta och prata om samma saker fast med olika namn, för närstridsduellanter finns i
fler former än de som kör resistans så det blir en aning förvirrande att klumpa ihop dem till ett och samma när det inte är samma :)
En närstridsduellant är någon som duellerar med närstridsvapen. En resistansduellant är någon som duellerar med sina färdigheter lagda på
ett sådant sätt att de inte tar så mycket skada från antingen skytte, vigör eller bägge delar. Kalla saker för vad de är.

Ett tips till dig om din specc inte längre fungerar kan ju vara att försöka specca om. Beklagar om du tycker att uppdateringen
inte gynnar "din typ" av duellanter, men i det läget brukar man försöka hitta något annat som fungerar bättre istället.

Allt som gör det knepigare att vara resistansduellant är välkommet i mina ögon då det har varit på modet alldeles för länge
och alltid har känts som en tämligen enkel specc både att duellera med och emot.
Obsevera att det är min personliga åsikt och alltså inget jag baserar på matematiska formler och fakta.
Anledningen till att jag benämner det "närstridsduellant" och inte "resistansduellant" är för att jag anser att det var det enda fungerande sättet att köra dueller på med närstridsvapen. Att köra närstrid med undvik istället för resistans har aldrig fungerat särskilt bra och kommer aldrig att göra det, därför räknar jag inte med det. Alltså benämner jag det för vad det är, "närstridsduellant".

"Ett tips till dig om din specc inte längre fungerar kan ju vara att försöka specca om." GE MIG OMSPECCNINGSUPPDRAGET DÅ SÅ JAG KAN SPECCA OM DÅ!

Raderat delar av inlägget som bröt mot forumets regler. /Mod

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Anledningen till att jag benämner det "närstridsduellant" och inte "resistansduellant" är för att jag anser att det var det enda fungerande sättet att köra dueller på med närstridsvapen. Att köra närstrid med undvik istället för resistans har aldrig fungerat särskilt bra och kommer aldrig att göra det, därför räknar jag inte med det. Alltså benämner jag det för vad det är, "närstridsduellant".

"Ett tips till dig om din specc inte längre fungerar kan ju vara att försöka specca om." GE MIG OMSPECCNINGSUPPDRAGET DÅ SÅ JAG KAN SPECCA OM DÅ!
Märkligt att man kan se så olika på saker, men det vore ju trist om alla såg allt på samma vis :)
Som jag nämnde i en annan tråd är möjligheten till omspeccning på gång. Om det utformas som det tidigare uppdraget eller på något
annat sätt vet jag inte, men det återstår att se. Du, liksom alla vi andra, får helt enkelt vänta tills det är färdigt.

B0lters

Member
Märkligt att man kan se så olika på saker, men det vore ju trist om alla såg allt på samma vis :)
Som jag nämnde i en annan tråd är möjligheten till omspeccning på gång. Om det utformas som det tidigare uppdraget eller på något
annat sätt vet jag inte, men det återstår att se. Du, liksom alla vi andra, får helt enkelt vänta tills det är färdigt.
Som jag nämnde i en annan tråd så har det tagit löjligt länge för denna "möjligheten till omspeccning". Vi är nu uppe i över två månader. Det är direkt skrattretande Nelkstar och det hoppas jag innerligt att du inser. Jag förstår i ärlighetens namn inte hur det kan ta så lång tid? Allt som behövs göras är att ett gammalt uppdrag återaktiveras, ett nytt tidsbegränsat uppdrag skapas eller att spelledningen delar ut återställningsdrycker. Detta vore tämligen enkelt att göra för en spelstudio som har skött detta spel i över sju år.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Som jag nämnde i en annan tråd så har det tagit löjligt länge för denna "möjligheten till omspeccning". Vi är nu uppe i över två månader. Det är direkt skrattretande Nelkstar och det hoppas jag innerligt att du inser. Jag förstår i ärlighetens namn inte hur det kan ta så lång tid? Allt som behövs göras är att ett gammalt uppdrag återaktiveras, ett nytt tidsbegränsat uppdrag skapas eller att spelledningen delar ut återställningsdrycker. Detta vore tämligen enkelt att göra för en spelstudio som har skött detta spel i över sju år.
Kan inte svara på varför det dröjer och tror inte du blir hjälpt av mina spekuleringar kring det heller. Det enda jag eller någon annan här
kan göra är det vi redan har gjort - nämligen talat om att det är på väg.

B0lters

Member
Tycker det är gött att alla fegisduellanter äntligen får lite spö, låt dem hållas lite till :)
Det är ju fullkomligt irrelevant för just den här diskussionen. Spelare som George Hazard hade krossat mig oavsett om InnoGames nerfat närstridsduellering eller inte helt enkelt eftersom han är i nivå 150 med extremt väluppgraderade kläder och vapen. Har i en annan tråd kommit med förslag kring hur man kunde förbättra duellsystemet på ett sådant sätt så att samtliga spelare, oavsett nivå, hade fått möta spelare i en liknande nivå. Är du intresserad så får du gärna leta upp den och kolla igenom förslaget, även om jag tror du redan har gjort det tidigare.

Senast ändrad:

Hjälten

Member
Jag har speccat om typ 30 gånger kanske , det är bara att göra . Sitt inte och vänta , pynta in en slant och köp en potion ,eller så får du ha pisstråkigt i spelet, det blir så roligt som man själv gör det .