Diskussion: Migrationer

Sklyrt

Guest
Jag förstår inte heller varför ni behandlar V1 annorlunda än de andra världarna? För andra världar har principen varit att det är upp till individen att bestämma sitt eget öde, men här är det alltså majoritetsbeslut som gäller. Varför?
Voxscientia, går det att få svar på denna fråga?

voxscientia

Administrator
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Hej!

Anledningen till att vi går efter majortitetsbeslutet i denna fråga är att V1 troligen kommer att behöva stängas om vi öppnar en migrationsrutt. Därför är beslutet ett som påverkar alla, inte bara de som vill migrera sin karaktär.

/ Ert team

Sklyrt

Guest
Ja, du säger det, men min fråga var varför ni agerar annorlunda med V1 än tex Arizona?

voxscientia

Administrator
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Hej!

Jag vet inte xakt hur det gick till när det bestämdes att Arizona skulle stängas, men dessa är de direktiv vi fått från Tyskland. Dessutom har V1 mer av ett "nostalgiskt värde" då det är vår första värld, så det är kul om den får vara igång så länge spelarna vill ha den kvar :)

Squadron

Member
Varför skulle v1 stängas så snabbt när colorado fortfarande är öppen flera år efter migration? Tror man att v1 skulle tappa så många spelare att där inte blir några kvar?

Hej!

Jag vet inte xakt hur det gick till när det bestämdes att Arizona skulle stängas, men dessa är de direktiv vi fått från Tyskland. Dessutom har V1 mer av ett "nostalgiskt värde" då det är vår första värld, så det är kul om den får vara igång så länge spelarna vill ha den kvar :)
Är det inte bara att skicka resterna av Colorado och Arizona spelarna till v1?

voxscientia

Administrator
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Tror att resonemanget är att det blir för få spelare på V1 för att hålla den öppen ja :(

Sklyrt

Guest
Hmm, ja det låter väldigt luddigt måste jag säga. Det finns mao inga logiska skäl mer än detta "nostalgiska", vad det nu skulle bestå i. Världen är i princip redan död och borta och spelarna gör ju sina val genom att sluta spela där helt enkelt, så detta blir som någon form av konstgjord andning.
Många av den knappa hälften spelare, som har gjort det klart att de inte vill spela där längre, hänger kvar i förhoppningen av att det trots allt ska bli en migration senare. Det kommer det dock aldrig bli om det ska avgöras genom röstning, eftersom de migrations-positiva kommer troppa av efterhand de blir alltmer uttråkade och bli färre, medan de andra kommer att ha kvar sina gubbar, eftersom det uppenbarligen är så här de vill ha det.
Väldigt synd för de spelare som vill ha ett socialt och aktivt spel att inte kunna flytta på sig.

voxscientia

Administrator
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Som jag sa, varför inte skicka resterna från Arizona och Colorado dit?
Det är för komplicerat rent administrativt.

Sklyrt: Skälet ligger i att en majoritet av spelarna på Arizona inte vill att världen ska stängas, vilket den med största sannolikhet kommer göras om en migrationsrutt öppnas. Vi har funderat kring olika lösningar för att både äta kakan och ha den kvar, men har inte hittat något hållbart.

andersmodo

Member
Tror att resonemanget är att det blir för få spelare på V1 för att hålla den öppen ja :(
Ursäkta vox, men detta argument håller inte.
Det var 157 Nej-röster, dessa spelare torde alltså INTE vilja migrera om migrationsrutten fanns.

Samtidigt kan vi konstatera att det finns 72 spelare på Arizona.

Med ditt resonemang ovan betyder det att vi skulle stängt Arizona sedan länge, om nu t.o.m. 157 spelare inte räcker för att hålla en värld öppen.

Höken

Administratör
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Det är för komplicerat rent administrativt.
Varför skulle det vara det? Är väl inte svårare än att göra som när vi stängde v2-v5 och låta folk migrera därifrån i god tid innan (efter att de om nödvändigt tagit bort karaktären på världen dit de vill migrera). Varför skulle det helt plötsligt vara omöjligt, om man nu väljer att stänga Arizona och Colorado? Nu är det väl dock redan möjligt att migrera till v1 från dessa världar, så jag har svårt att tro att det egentligen skulle lösa problemet med v1:s aktivitet.

Sklyrt: Skälet ligger i att en majoritet av spelarna på Arizona [sic!] inte vill att världen ska stängas, vilket den med största sannolikhet kommer göras om en migrationsrutt öppnas. Vi har funderat kring olika lösningar för att både äta kakan och ha den kvar, men har inte hittat något hållbart.
Nu var det ju inte ett eventuellt stängande undersökningen handlade om, utan om huruvida migration skulle tillåtas eller inte. Det är helt olika saker. Som flera redan påpekat är Arizona och Colorado fortfarande öppna långt efter att migration tillåtits, så om de som är emot migration fråm v1 fortsätter spela på världen finns ingen anledning att tro att den skulle stängas - som konstaterat av modo. Det verkar med andra ord inte finnas någon vettig anledning att inte öppna migrationen från v1 förutom att en majoritet vill spela kvar - vilket ju inte borde ses som annat än bra: ni slipper stänga världen även om migration tillåts då det kommer finnas gott om folk kvar (ergo ni kan "äta kakan och fortfarande ha den kvar"); det är alltså inte ett argument emot ett öppnande av migration! Nostalgi är för övrigt inte heller ett hållbart argument.

Senast ändrad:

andersmodo

Member
Nu var det ju inte ett eventuellt stängande undersökningen handlade om, utan om huruvida migration skulle tillåtas eller inte. Det är helt olika saker.
Stämmer inte helt. Jag minns inte den exakta formuleringen, men i undersökningen stod det världen med största sannolikhet skulle behöva stängas om migration därifrån skulle tillåtas.

Hjälten

Member
Tycker inte att det är smutsföretaget Innogames som förstör världarna helt , i och för sig så känns det väldigt uppenbart att allt de gör är för att tjäna pengar , man kunde ju sköta det snyggare , men det som förstör spelet :the-west på svenska världarna, är ju att spelare inte kan vara lite ödmjuka , man ska ÄGA hela världen, ha så mycket fort som möjligt , och döda alla fiender , och de som inte är så fanatiska slutar naturligtvis att spela , och inget görs väl för att nya spelare ska ansluta? Det är ju vi spelare som har sett till att världarna dör , det är inte innogames fel , sluta tjata om migration, nu spelar vi tills alla har tröttnat , sen hittar vi en ny hobby .

Höken

Administratör
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Stämmer inte helt. Jag minns inte den exakta formuleringen, men i undersökningen stod det världen med största sannolikhet skulle behöva stängas om migration därifrån skulle tillåtas.
I sådana fall kan man ju verkligen ifrågasätta resultatet då omröstningen uppenbart har skett under falska premisser - ingen kan väl på allvar tro att världen skulle stängas inom överskådlig framtid bara för att migration öppnas? Visst kan v1, i likhet med alla andra världar inklusive Dakota, någon gång komma att stängas, men det måste ju ändå för de båda världarna anses ligga minst ett par år in i framtiden?

Hur som så verkar vi ju inte komma längre i diskussionen, men jag hoppas att svenska teamet förstår det orimliga i det nuvarande resonemanget och pushar på för att hållningen skall ändras!

Tycker inte att det är smutsföretaget Innogames som förstör världarna helt , i och för sig så känns det väldigt uppenbart att allt de gör är för att tjäna pengar , man kunde ju sköta det snyggare , men det som förstör spelet :the-west på svenska världarna, är ju att spelare inte kan vara lite ödmjuka , man ska ÄGA hela världen, ha så mycket fort som möjligt , och döda alla fiender , och de som inte är så fanatiska slutar naturligtvis att spela , och inget görs väl för att nya spelare ska ansluta? Det är ju vi spelare som har sett till att världarna dör , det är inte innogames fel , sluta tjata om migration, nu spelar vi tills alla har tröttnat , sen hittar vi en ny hobby .
Inga nya spelare har stannat sen mansor slutade, sanningen. ;)

andersmodo

Member
I sådana fall kan man ju verkligen ifrågasätta resultatet då omröstningen uppenbart har skett under falska premisser - ingen kan väl på allvar tro att världen skulle stängas inom överskådlig framtid bara för att migration öppnas?
Stämmer bra det, vilket jag påpekat i tråden upprepade gånger, särkilt i samband med den tidigare omröstningen. Tyskarna verkar dock tänka i de banorna.

Visst kan v1, i likhet med alla andra världar inklusive Dakota, någon gång komma att stängas, men det måste ju ändå för de båda världarna anses ligga minst ett par år in i framtiden?
Det argumentet har jag också presenterad tidigare, och fått som svar att tyskarna varit tydliga med direktivet att V1 (snabbare än andra världar) skulle komma att stängas om migration öppnades.

Hur som så verkar vi ju inte komma längre i diskussionen, men jag hoppas att svenska teamet förstår det orimliga i det nuvarande resonemanget och pushar på för att hållningen skall ändras!
Jag är och förblir en förespråkare av migration, men ibland räcker inte eget engagemang, till exempel är det ju faktiskt 157 (+tyskarna) som vill bibehålla läget som det är nu.

Höken

Administratör
The West-teammedlemmar
The West SE-teamet
Det argumentet har jag också presenterad tidigare, och fått som svar att tyskarna varit tydliga med direktivet att V1 (snabbare än andra världar) skulle komma att stängas om migration öppnades.
Suck. Ja, vill man göra det omöjligt för sig går det ju...!

Jag är och förblir en förespråkare av migration, men ibland räcker inte eget engagemang, till exempel är det ju faktiskt 157 (+tyskarna) som vill bibehålla läget som det är nu.
Så är det absolut, och jag är den sista att påstå att svenska teamet skulle ha sista ordet (eller näst sista...). Det är iallafall bra att åtminstone du verkar dela den hållning som flera, inklusive du själv, här delat. Förhoppningsvis kan det med lite ihärdighet leda till att även de på kontinenten omvärderar sin hållning. :)