FAQ / Frequently Asked Questions (2.0)

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name=FAQ></a>

<a href="#Allmant">Allmänt</a> | <a href="#Karaktar">Karaktär</a> | <a href="#APFP">Attribut & färdighetspoäng</a> | <a href="#Arbete">Arbete</a> | <a href="#FP">Föremål & produkter</a>
<a href="#Uppdrag">Uppdrag</a> | <a href="#Stad">Stad</a> | <a href="#Marknad">Marknad</a> | <a href="#Duell">Duell</a> | <a href="#Fort">Fort</a> | <a href="#Fortstrid">Fortstrid</a> | <a href="#Prestationer">Prestationer</a> | <a href="#Hantverk">Hantverk</a>

Använd länkarna ovan, scrolla nedåt eller sök med hjälp av ctrl + F.

Om FAQ:en: Här har vi samlat vanliga frågor och svar om spelet. Många är tagna från den FAQ som finns på .net-forumet (Tack, Elmyr),
några från vårt eget forum och andra har vi samlat ihop själva och svarat på, eller bett andra om hjälp att besvara.
Om din fråga inte finns besvarad här - använd forumets sökfunktion. Hittar du den inte där så kan du ställa din fråga i denna tråden så vi kan lägga in den om fler skulle undra samma sak. Inlägg som inte är frågor/svar på frågor kommer att tas bort.

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Allmant"></a>Allmänt

Fråga: Vad gör olika knappar och ikoner?
Svar: Se bilden nedan för en överblick:
  1. Namnet på din karaktär. Öppnar din profil så som andra spelare ser den.
  2. Din profilbild. Öppnar ett fönster med information om din karaktär. Här kan du ändra titel och profilbild, välja en karaktärsklass och komma åt hantverksfunktionen.
  3. Nivå, hälsopoäng (nuvarande/totalt) och energi (nuvarande/totalt).
  4. I fallande ordning: Färdigheter, Uppdragsbok, Prestationer, Rankinglista och Dagliga uppgifter.
  5. Antal obligationer du för närvarande innehar. Obligationer kan hittas på bland annat jobb och i fortstrider.
  6. Antal guldklimpar som du för närvarande innehar. Guldklimpar kan köpas för "riktiga pengar" och är kopplade till ditt konto. Dvs du har lika många guldklimpar på alla dina karaktärer kopplade till samma konto.
  7. Öppnar ett fönster som låter dig köpa guldklimpar.
  8. Pengar som du har på fickan (kontanter). Dessa pengar kan du bli av med om du svimmar eller förlorar en duell.
  9. Pengar på banken. Dessa pangar är säkra och kan inte förloras så till vida att de inte spenderas.
  10. Notifikationsfält. Här visas en ikon för att öppna saloonen där du kan acceptera uppdrag. Även andra notifikationer kan visas i detta fält.
  11. En grupp arbeten. Dessa kan se olika ut, men har gemensamt att de representerar vissa arbeten. Genom att klicka på denna ikon visas de arbeten som du kan utföra på denna position.
  12. Chattrum. Nya meddelanden indikeras med en pratbubbla. Klicka på rummet för att visa chatten.
  13. En stad. Klicka på staden för att visa dess butiker, hotell och andra byggnader.
  14. Det nedre navigationsfältet. Här finns från vänster till höger knappar för att öppna följande: Packning, stad, vänner, duell, shop, telegram/rapporter, hantverk, arbeten och fortstridsöversikten.
  15. Här visas de arbeten du för närvarande har köade.
  16. Inställningsmenyn.
  17. Funktioner associerade med kartan. Den stora kartbilden visar minikartan och de tre knapparna under denna (antalet knappar varierar beroende på om du är med i en stad och om staden äger fort) centrerar kartan på (från vänster till höger) ett specifikt fort, din stad eller din karaktär.

Fråga: Vad är erfarenhetspoäng (XP)?
Svar: Det är poäng du samlar på genom arbeten, dueller, uppdrag eller fortstrider. Det krävs ett visst antal erfarenhetspoäng för att gå upp i nivå, och antalet som krävs ökar med varje nivå.​

Fråga: Vad är "minikartan"?
Svar: Minikartan är användbar till mycket. Bland annat så visar den dig var jobb, uppdragsgivare, städer och fort finns.
Du får upp den genom att klicka på ikonen föreställande en karta med en kompass (se nedan, bild 1).

Genom att använda sökfunktionen (bild 2) kan du söka efter arbeten efter såväl namn som de produkter du kan titta på arbetet. En sökning på "Bomull" resulterar alltså i "Plocka bomull" eftersom bomull är en produkt tillhörande arbetet plocka bomull.

Fråga: Vad är packningen?
Svar: I packningen har du alla dina föremål och produkter. Det är också via packningen (knappen som ser ut som en ryggsäck i raden med ikoner längst ner) som du tar på dig dina vapen och kläder, samt finner Den resande handelsmannen och dina utrustningsuppsättningar.​

Fråga: Jag har slut på energi, hur får jag ny?
Svar: Genom att sova i någon stads hotell, sova i fortets baracker (krävs att du tillhör en stad som äger fort,
är delägare i ett fort, eller är med i en allians som äger något fort), genom att gå upp i nivå eller genom att betala
18 guldklimpar för att få energin påfylld. Det finns också en del produkter i spelet som kan fylla på din energi, såsom vissa saker från Hantverk eller UPO-shoppen.
Du får även 3 energipoäng per timme automatiskt (4.5 per timme om du har Mer Energi-premium aktiverat).​

Fråga: Kostar det att sova på hotell?
Svar: Om du är med i en stad som har ett uppbyggt hotell så är det gratis att sova där, men om du däremot vill
sova på någon annan stads hotell eller om du är stadslös, så tvingas du betala för att få sova där.
Äventyrare sover tack vare sin klassbonus gratis på hotellets nivå 1 och 2.

Fråga: Jag hade inte spelat på ett tag och när jag loggade in fick jag börja om från början. Varför?
Svar: Din karaktär raderas automatiskt om du inte har varit aktiv på 45 dagar (61 dagar med Semesterläge).​

Fråga: Vad är Semesterläge?
Svar: Semesterläget finner du via Inställningar (se bild, punkt 16 ovan). Det bör aktiveras om du ska iväg på semester eller av annan anledning inte kommer att kunna logga in på ett tag. Bland annat så innebär det att ingen kan duellera dig från och med 24 timmar efter att det aktiverades, och att det dröjer längre innan din karaktär tas bort p.g.a. inaktivitet.​

Fråga: Hur tar jag bort min karaktär?
Svar: Du kan enkelt ta bort din karaktär på enskilda världar genom att gå in på: "Inställningar (i högra menyn) -> Konto -> Radera konto." Observera att ditt huvudkonto, karaktärer på andra världar och ditt forumskonto inte kommer att påverkas av detta. Efter att du anmält ditt konto för borttagning kommer du ha ungefär fem dagar på dig att ångra åtgärden, när denna tid löpt ut kan du inte längre ångra åtgärden. Så tänk efter noga innan du anmäler ditt konto för radering!​

Fråga: Vad är vänskapspoäng?
Svar: Det är poäng du får när du värvar nya spelare till spelet. Du får fler poäng när dessa spelare går upp i nivå
och använder sig av premium. Du kan se dina vänskapspoäng och hur mycket du har kvar till nästa nivå m.m. via Vänner-ikonen i den nedre menyn. För att värva spelare klickar du på "Berätta för dina vänner" och använder dig av de verktyg som finns där.

<a href="#FAQ">» UPP TILL TOPPEN</a>

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Karaktar"></a>Karaktär

Fråga: Vad är karaktärsklass?
Svar: Det finns 5 olika karaktärsklasser i spelet: Gröngöling, Äventyrare, Duellant, Soldat och Arbetare.
Från början är alla Gröngölingar, men när du når nivå 10 har du möjlighet att välja någon av de andra karaktärsklasserna.
Varje klass ger olika bonusar inom exempelvis arbeten, dueller eller fortstrider.​

Fråga: Hur väljer jag karaktärsklass?
Svar: Genom att klicka på din profilbild uppe till vänster i spelet når du din karaktärsöversikt. En av flikarna i översikten har namnet "Karaktärsklass". Där kan du välja karaktär samt läsa om alla karaktärers fördelar.
OBS: Val av karaktärsklass är permanent och kan INTE ändras senare.

Fråga: Vilken karaktärsklass ska jag välja?
Svar: Vilken karaktärsklass du väljer beror mycket på vad du planerar att göra med din karaktär, och vilka bonusar
du har mest nytta utav. En byggare brukar till exempel ytterst sällan välja Duellant som karaktär, utan väljer då istället
Arbetare eftersom den karaktärsklassen är mer gjord för byggare. Information om de olika klasserna finner du HÄR.​

Fråga: Vad är titel?
Svar: Vissa prestationer i spelet belönas med en titel. Det är kort och gott ett sätt att beskriva dig själv med ett (eller flera) ord.
Titeln hamnar framför ditt namn i rankningslistor eller om någon besöker din profil.
Exempel på titlar är: Allt-i-allo, Kärleksgud, Detektiv och Äventyrare.

Fråga: Hur väljer jag titel?
Svar: Klicka på din profilbild. I det fönster som då öppnas finner du följande:

Klicka på pennan för att få upp en lista på de titlar du har att välja mellan, och klicka på den du vill ha för att bekräfta ditt val.
Du kan byta din titel så många gånger du vill.​

<a name="APFP"></a>Attribut & färdighetspoäng

OBS! Här besvaras inte frågor om hur man ska lägga sina färdighetspoäng - använd forumets sökfunktion.

Fråga: Kan jag flytta om mina färdigheter?
Svar: Ja, när du når nivå 14 får du ett uppdrag vid namn Waupees farfar som, när du har slutfört det, ger dig möjlighet
att flytta om poäng med hjälp av shamanen som dyker upp i Färdigheter (bredvid din profilbild).​

Fråga: Hur använder jag shamanen?
Svar: När du är inne på Färdigheter, klicka då på fliken "Shaman" för att aktivera shamanen.
Klickar du på ikonerna attribut- eller färdighetspoängen nu så köps de tillbaka.
Du kan ej bekräfta om du har något i arbetskön (duell, arbete, sömn etc.).

Fråga: Hur mycket kostar det att använda shamanen?
Svar: Från början kostar attributpoäng $250 och färdighetspoäng $50. Priset ökar sedan för varje poäng du flyttar.
Attributen ökar med $50 per flyttad poäng och färdigheterna ökar med $10. Både attribut- och färdighetspoäng återställs
sakta men säkert ($10 per dag), men du kan om du vill återställa priserna till $250/$50 direkt genom att "Blidka shamaner"
via Premium (högermenyn). Det kostar 18 guldklimpar per gång, och är endast möjligt på nyare världar.

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Arbete"></a>Arbete

Fråga: Vad är arbete?
Svar: Arbeten är en stor del av The-West. Du gör arbeten för att tjäna pengar och erfarenhetspoäng, samt för
att hitta produkter till uppdrag eller andra föremål (kläder, vapen m.m.). Vissa arbeten ger mer erfarenhetspoäng medan
andra ger högre lön eller bättre lycka. Alla arbeten tar en viss tid att slutföra. Ett arbetes längd kan sträcka sig över allt från 15 sekunder till två timmar. Längre arbeten kräver i regel fler energipoäng än kortare arbeten, men de ger i regel också bättre belöningar (erfarenhet, pengar etc). En del uppdrag kräver också att du gör ett visst arbete ett visst antal gånger
innan du kan slutföra dem.​

Fråga: Vad är arbetspoäng?
Svar: Arbetspoäng (AP) är detsamma som summan av de fem färdigheter (FP) som ett arbete kräver, minus arbetets svårighetsgrad.
I exemplet nedan så används färdigheterna Ork, Taktik, Reflex och Hårdhet.
Färdigheten ork finns med två gånger, och varje poäng som spelaren har på denna färdighet räknas därför två gånger.
Arbetets svårighetsgrad är 1.
Summan av arbetspoängen blir i detta fall +220, tack vare att man har en del poäng på dessa färdigheter.

Fråga: Hur får jag fler arbetspoäng?
Svar: Genom att gå upp i nivå (ny nivå ger 1 AP + 3 FP att lägga ut), göra uppdrag som ger AP och FP som belöningar, flytta om poäng med hjälp av shamanen, köpa arbetsinstruktioner i UPO-shoppen eller genom att byta utrustning.​

Fråga: Vad menas med siffrorna i arbetsfönstret?
Svar:

Lön: Lönesiffran visar hur mycket kontanter du kan tjäna under arbetet. Ju fler arbetspoäng du har på ett arbete, desto högre lön får du. Lönen räknas ut med den motivation du har vid början av arbetet, ex: står det $103 i lönerutan så tjänar du också $103 om du har 100% motivation på det arbetet.
Med premiumfunktionen "Högre inkomst" ökar lönen med +50%.

Erfarenhet (XP): Siffran vid erfarenhet visar hur många erfarenhetspoäng du kan tjäna på ett arbete.
Hur mycket du tjänar baseras på arbetets XP-värde och din motivation. Precis som lönen så baseras din intjänade XP på motivationen du har vid arbetets början.

Tur: Siffran talar om vilket värde de föremål du kan hitta på arbetet har, inte hur stor chans du har att hitta
föremål på arbetet. Värdet baseras på antalet arbetspoäng (AP) och motivationen har ingen effekt på turvärdet.
Premiumbonusen "Högre inkomst" höjer värdet på de föremål du kan hitta med 50%.

I grunden är det samma chans att hitta föremål på alla jobb, men sämre motivation sänker chansen. Den kan ökas med hjälp av delar ur Helgsetet och av äventyrarnas 10% klassbonus.

Risk: Faran visar hur svårt skadad du kan bli på ett arbete. Ju fler arbetspoäng du har på ett arbete, desto
mindre är risken för skada. Fler arbetspoäng innebär även mindre skada. Har du otur när du gör ett arbete med hög
skaderisk och som kan orsaka hög skada, så kan du bli av med tillräckligt mycket hälsopoäng för att du ska knockas.
Händer det så förlorar du all energi och de kontanter du ännu inte har satt in på banken. Eventuella köade jobb eller
andra aktiviteter avbryts och tillhör du en stad så hamnar du automatiskt på hotellet. Tillhör du inte någon stad så blir
du kvar på platsen. Du får heller ingen lön eller XP för arbetet. Det rekommenderas därför att du alltid ser till att ha
så många arbetspoäng på ett arbete som möjligt (eller åtminstone tillräckligt för att minska risken för skada).
Äventyrare har en 10% mindre risk för skada i och med sin klassbonus.

Motivation: Både talet och mätaren visar din nuvarande motivation. Motivationen sjunker när du arbetar och höjs
automatiskt med tiden. Lägre motivation innebär lägre lön, mindre XP och mindre chans att hitta föremål. Chansen att hitta
produkter förblir däremot densamma oavsett motivation. Motivationen sjunker med 5% per slutfört arbetspass.​
Fråga: Om jag gör ett arbete, när kan jag byta utrustning?
Svar: Du kan byta utrustning så snart du har köat arbetet. Arbetspoängen baseras på den utrustning du
har när du sätter arbetet i kö, du kan därefter byta kläder till ett annat jobb, försvarsutrustning till duell eller dylikt.
Det enda kravet är att du fortfarande har minst 0 arbetspoäng på det köade arbetet. Håller du muspekaren över det
köade arbetet så ser du hur många arbetspoäng du hade när du satte det i kö:

Fråga: Vilka arbeten borde jag göra?
Svar: De bästa du kan göra. Det finns olika verktyg (skript) som kan hjälpa dig att ta reda på vilka
arbeten som ger dig mest XP, pengar eller tur med de poäng du har lagt ut, e.x. TW-DB.info:s ClothCalc.​

<a name="FP"></a>Föremål & produkter

Fråga: Vad är skillnaden mellan ett föremål och en produkt?
Svar: Föremål är saker i spelet såsom kläder eller vapen. Produkter är en speciell typ av föremål.

De flesta produkter hittas genom arbeten, och chansen att hitta dem visas i "jobbfönstret" som du får upp när du
klickar på ett arbete. Vissa arbeten har mer än en produkt och vissa produkter kan hittas på fler än ett arbete.
Hur hög procents chans du har att hitta en produkt visas under produktbilden. Med premiumfunktionen "Högre inkomst"
ökar chansen att hitta produkter med 50%. Siffrorna står i grön färg när det är aktiverat. De står också i grön färg om
du är äventyrare, trots att du kanske inte har premium. Detta pga att äventyrare har 10% mer chans att hitta produkter.

Föremål kan också de hittas i arbeten, men då genom Lycka (mer information om det finner du högre upp).

Tekniskt sett så är en produkt ett föremål som du kan ha i produktrutan:

Det finns fyra olika typer av produkter: arbetsprodukter, lyckoprodukter, uppdragsprodukter och användbara produkter.

Arbetsprodukter är produkter du får genom att utföra vissa arbeten, t.ex. "Forell" och "Metspö" på Meta i floden (se bild ovan).
Lyckoprodukter är såna som exempelvis käppen, som kan hittas på vilket jobb som helst bara du har
tillräckligt hög Lycka. Det krävs t.ex. $2800 eller mer i lycka på ett arbete för att kunna hitta en käpp.
Uppdragsprodukter är produkter som bara går att hitta på vissa arbeten om man uppnår kraven för att hitta dem. Det kan
till exempel vara att du måste ha rätt nivå, har rätt utrustning på dig eller att du måste acceptera eller slutföra något uppdrag.
Användbara produkter är, som namnet säger, produkter som går att använda. Klickar du på dem så händer något.
Det kan till exempel vara en hälsodryck som fyller på din HP, eller en koffert som öppnas och ger dig ett föremål.​

Fråga: Hur hittar jag [namn på produkt]?
Svar: Se TW-DB.infos produktlista (klicka på produkten för att se hur du kan få tag i den) eller engelska Wikin:s produktlista.​
Fråga: Jag har gjort rätt arbete, varför hittar jag inte produkten?
Svar: Tålamod, ibland tar det tid. Gör fler arbeten så får du en produkt förr eller senare.
Det går även att köpa och sälja arbetsprodukter via marknaden.​

Fråga: Vad är meningen med att ha en produkt i produktrutan?
Svar: Vissa produkter, såsom Käpp, Kudrams Parasoll och Fyrverkeriraket ger bonusar, medan andra produkter
ex. Tequila och Elixir, ger bonusar om man har dem på sig tillsammans med en eller flera andra delar ur det set de tillhör.
En del produkter låser även upp dolda uppdrag, eller kräver att man har dem på sig för att kunna avsluta ett uppdrag.
Andra produkter har inget speciellt syfte utan går att ha där bara för syns skull.​

Fråga: Hur hittar jag [namn på föremål]?
Svar: Enklaste sättet att hitta de föremål (kläder, vapen m.m.) du söker, är att ta en titt på marknaden.
Det är även en god idé att be om handelspass till någon stad som har vad du söker i sina butiker, eller be någon som bor
där köpa ut det du behöver och lägga ut det på marknaden åt dig. Det är också möjligt att hitta föremål på jobb, men chansen
att du hittar just det du söker på ett arbete är väldigt liten.

Ett annat sätt att få tag på de föremål du söker är via Den resande handelsmannen, som du finner när du går in på din packning.
Försäljarens sortiment byts ut var 24:e timme, om du inte själv byter ut det genom att betala 5 guldklimpar.

Fråga: Men vissa föremål finns ju inte i butikerna och har ett för högt lyckovärde för att jag ska kunna hitta dem på jobb?
Svar: Dessa föremål kan du endast få i de koffertar/kistor som finns att köpa i UPO-shoppen och som delas ut för en del prestationer och i vissa uppdrag.

Fråga: Var hittar jag en åsna?
Svar: Alla städer som har minst nivå 1 på sin handelsbod har en åsna. Har du tur kan du även hitta den på jobb,
via marknaden eller hos Den resande försäljaren.​

Fråga: Kan fortvapen (vänsterhandsvapen) användas i duell och duellvapen (högerhandsvapen) användas i fortstrid?
Svar: Endast vapen som kallas "Duellvapen (skjutvapen)" eller "Duellvapen (närstridsvapen)" i sin beskrivning
(den du ser när du håller muspekaren över vapnet) kan användas i duell. Vapen som bara heter "Skjutvapen" används i fortstrid.

Duellvapen kan dock vara användbara i fortstrider på grund av sina bonusar, ex. om de ger sikte eller gömma sig, men du
kommer inte att använda det vapnet för att skjuta på någon i striden - det gör du endast med fortvapnet.​

Fråga: Vad används talisman och stensmycke till?
Svar: I nuläget fyller de ingen känd funktion, men för säkerhetsskull bör man ha en av varje i sin packning OM
det skulle råka komma ett uppdrag eller liknande där de behövs.​

Fråga: Var kan jag sälja föremål/produkter som jag inte behöver?
Svar: Föremål kan säljas för säljpris till vilken affär som helst i vilken stad som helst, eller till Den resande försäljaren
(bilden). De flesta föremål kan också säljas via marknaden till andra spelare.

Tips innan du säljer nånting: Sälj inget du inte är 100% säker på att du aldrig mer kommer att behöva.​

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Uppdrag"></a>Uppdrag

OBS! Frågor om vad nästa steg är i ett uppdrag m.m. besvaras inte här. Vänligen använd TW-DB eller forumets sökfunktion.

Fråga: Hur hittar jag [namn på föremål/produkt] till ett uppdrag?
Svar: Ta först och främst reda på exakt vad det är du söker, genom att titta på vad som står efter "Kräver:" i uppdraget.

I exemplet ovan behöver vi 3 laxar för att kunna slutföra uppdraget. Laxar och andra produkter kan hittas via arbete eller marknaden. Vissa uppdrag kan också kräva olika föremål såsom vapen eller kläder (som hittas i städernas butiker, eller via marknaden), medan andra kan kräva att du hittar en speciell uppdragsprodukt.​

Fråga: Var hittar jag blå scarf eller svart huvudband?
Svar: Scarfen kan finnas hos vissa städer som har en handelsbod som är minst nivå 1. Det svarta huvudbandet
kräver en stad med skräddare på minst nivå 1. Det är dock inte alla städer som får dessa två föremål i sina butiker.
Har du tur kan du även hitta blå scarf och svart huvudband på marknaden eller hos Den resande handelsmannen.​

Fråga: Hjälp! Jag sålde [namn på uppdragsföremål], vad ska jag göra?
Svar: Kontakta supporten. Det gäller endast uppdragsföremål som är oersättliga, inte sånt du kan hitta igen via jobb.​

Fråga: Vad är en "Uppdrags-NPC"?
Svar: NPC står för Non-Player Character, som innebär att det är en karaktär i spelet som inte styrs av en människa.
Du stöter på flera av dessa när du gör uppdrag, b.la. via Saloonen där du finner Henry Walker, Maya Roalstad m.fl.
Vissa NPC:er ger dig uppdrag, och andra ska du besegra i en eller flera dueller som en del utav något uppdrag.​

Fråga: Hur vinner jag över [namn på Uppdrags-NPC]?
Svar: Först och främst, justera dina duellinställningar så du duckar och siktar rätt. De flesta NPC:er duckar och siktar
alltid på samma vis, vilket gör det möjligt för dig att ordna dina inställningar därefter. Vissa NPC:er kopierar dina färdigheter och duellinställningar, där är det rekommenderat att du står upp i alla omgångar och siktar alla i huvudet. Glöm inte heller att använda kläder och vapen som är passande för en duellant i din nivå. Vilka kläder och vapen som är de bästa för just dig beror på hur du har lagt dina färdighetspoäng.

Kan du trots detta inte slå NPC:n så kan du antingen pröva med att spara den tills senare, när du har ökat lite i nivå och har
fler poäng på duellfärdigheter, eller "spamduellera" den.​

Fråga: Vad innebär det att "spamduellera"?
Spamduellera gör du enklast genom att vara stadslös, eftersom själva tanken är att du ska duellera NPC:n om och om igen tills du vinner över den, och det är då troligt att du kommer att knockas några gånger innan du lyckas. Knockas du och är
medlem i en stad så tvingas du avbryta den hotellvistelse som köas automatiskt efter knock innan du kan fortsätta duellera,
vilket gör det hela väldigt omständigt. Om du dessutom behöver befinna dig hos NPC:n på kartan för att kunna duellera denne,
så blir det än mer krångligt om du då skickas hem till hotellet och måste gå tillbaka varje gång.

Eftersom målet med att spamduellera är att du ska vinna på att NPC:n helt enkelt inte träffar dig alls under duellen, så är det bra om du tar på dig utrustning som ger mycket Undvik. Ha tålamod, ibland tar det 100 eller rentav 200 dueller innan du vinner. Observera att detta knep inte fungerar i dueller där du ska "döda" eller "slå ut" NPC:n.

Fråga: Jag duellerade en Uppdrags-NPC och vann, varför kan jag inte slutföra uppdraget?
Svar: I de flesta uppdrag räcker det med att vinna duellen, men i vissa måste du även knocka din motståndare,
och i andra kan det (hur konstigt det än må låta) vara meningen att du ska förlora duellen.​

Fråga: Vad är uppdragsgivare?
Svar: Uppdragsgivare kan ses som vita prickar på minikartan. Det är NPC:er du måste gå till för att kunna acceptera
och/eller slutföra vissa uppdrag.​

Fråga: Var finns [namn på uppdragsgivare]?
Svar: Har du svårt att hitta en uppdragsgivare på kartan så har TW-DB en karta längst ner på sidan där du kan söka på valfri NPC och få upp var på kartan denne går att finna. Hittar du den inte trots det kan det vara så att du inte uppfyller alla krav för att kunna se den (nivå, tidigare slutförda uppdrag etc.).​

Fråga: Varför är ett uppdrag i min uppdragsbok gråtonat?
Svar: Om ett uppdrag är gråtonat så är det på grund av att ett krav inte är uppfyllt. Det kan till exempel vara att
det är fel dag eller tid för att du ska kunna slutföra uppdraget, eller att du helt enkelt måste befinna dig på en viss plats på
kartan för att få slutföra det. Använd TW-DB's uppdragsguider för att se vad som krävs för uppdragen.

Fråga: Det stod i ett uppdrag att jag skulle välja en väg, vad innebär det?
Svar: Vissa uppdrag kräver att man gör ett val, ex: antingen väljer du Waupees väg, eller så väljer du Sheriffens.
Det går inte att göra bägge delar. Olika val ger olika belöningar, och ibland kan "rätt val" även innebära att du får
ett nytt uppdrag lite senare, och "fel val" att du aldrig har chans på det uppdraget. Kolla upp det ordentligt via
TW-DB eller forumets sökfunktion innan du väljer - ett sådant val går INTE att ångra.​

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Stad"></a>Stad

Fråga: Hur går jag med i en stad?
Svar: Först och främst behöver du en inbjudan till staden du vill gå med i. För att få det kan du antingen använda dig
av rekryteringsdelen här på forumet (OBS: se till så att du söker stad i rätt värld), eller försöka kontakta någon av ledarna via PM i spelet och fråga om de har plats för dig.

Det är en god idé att ta en ordentlig titt på presentationen för den stad du vill ansöka till och se ifall de har några specifika krav
och/eller någon speciell person du bör kontakta. Ett tips är också att du lägger ner lite tid på din ansökan - de flesta seriösa
städer bryr sig inte ens om att svara på PM i stil med "Hej får jag gå med i er stad?" utan kräver lite mer än så.

När du har fått din inbjudan kan du gå med i staden genom att klicka på stadsikonen i den nedre menyn och sedan välja "Visa inbjudningar". Du kan även acceptera inbjudan genom att gå via rapporten du får när någon har bjudit in dig.

Fråga: Hur grundar jag en egen stad?
Svar: Först och främst så får du inte vara medlem i någon stad när du ska grunda en egen, för då kommer du inte
att kunna se Grunda en stad-ikonen (bilden nedan). Att grunda en stad tar 8 timmar och det behövs 80 energipoäng och $300.

Fråga: Vad är en spökstad?
Svar: En stad blir till en spökstad när dess sista medlem lämnar staden. Den visas då som en grå prick på minikartan.​

Fråga: Hur tar jag över en spökstad?
Svar: Du klickar på spökstaden och får upp ett fönster där du fyller i det namn du vill ha och klickar "OK".
Att grunda en spökstad går till på samma sätt som när du grundar en stad - 8 timmar, 80 energi, $300.​

Fråga: Jag har laddat upp en ny stadslogga, varför ser jag fortfarande den gamla?
Svar: Det krävs ibland att du rensar din webbläsares cache innan den nya bilden syns.​

Fråga: Vem/vilka bör bygga på staden?
Svar: Det är högst rekommenderat att endast "pure" byggare (dvs. de med 100% av sina poäng på Konstruktion)
bygger på staden. Detta för att det både går snabbare och blir billigare på det viset. Man får helt enkelt mer för tiden och
pengarna om det är en riktig byggare som bygger på staden.​

Fråga: Hur reser jag till en stad?
Svar: Det finns flera olika sätt, bland andra:
- Klicka på en stad och sedan på vägskylten i stadens nedre mitt och välj "Gå".
- Köa sömn på stadens hotell.​

Fråga: Kan jag ta pengar ur stadskassan?
Svar: Nej, när pengarna är deponerade finns det inget sätt få tillbaka dem. Pengarna kan användas till att bygga
upp staden, grunda fort och anfalla fort.​

Fråga: Vad kan Stadsgrundare (svart hatt) och Stadsrådgivare (grå/vit hatt) göra?
Svar: Stadsgrundare kan bjuda in spelare till staden, befordra andra spelare till stadsgrundare eller stadsrådgivare,
degradera andra spelare från stadsgrundare eller rådgivare till vanliga medborgare, döpa om staden, editera stadens profil
och logga, skapa och radera forumsflikar, moderera stadsforum, grunda fort, anfalla fort, bjuda in och sparka städer från fort
där staden är huvudägare, döpa om fort, editera stadsprofil och logga, radera produkter från resursförrådet i fort och låsa upp
nya nivåer på byggnader i forten.

Stadsrådgivare kan göra ungefär samma som ovan, förutom att de inte kan befordra eller degradera någon till
eller från stadsgrundare, och de kan inte heller skapa nya flikar och acceptera inbjudningar till andra städers forum/bjuda
in andra städer till forum.

Varning: Gör ALDRIG någon till stadsgrundare som du inte litar till 100% på, för de kan ta över din stad genom att
ta ifrån dig din roll som stadsgrundare och sparka dig (och dina medlemmar) ur staden.

Fråga: Hur tar jag ut pengar från banken?
Svar: Det går inte, och det finns heller ingen egentlig anledning att göra detta då pengarna på banken kan
användas till samma saker som pengarna du har på fickan, med den skillnaden att du inte kan förlora pengarna på banken
i en duell eller om du skulle knockas på något arbete eller i fortstrid.​

Fråga: Vad händer med de pengar jag har på banken om jag lämnar staden?
Svar: De stannar på banken och du har tillgång till dem på samma sätt som innan.​

Fråga: Finns det något sätt att undvika att betala avgift när jag sätter in pengar på banken?
Svar: Det enda sättet att deponera pengar på banken utan att behöva betala avgift är genom att betala
10 guldklimpar. Pengarna sätts då in på banken även om du för tillfället inte befinner dig i någon stad.
Har du valt Arbetare som karaktär och använder dig av premium Karaktärsbonus (4% mindre i bankavgifter) så
betalar du inga avgifter när du sätter in pengar i din stads bank om den är maximalt uppbyggd (nivå 10).​

Fråga: Hur lämnar jag min stad?
Svar: Stadshus > Invånare > Klicka på den röda pilen nere i det högra hörnet > Bekräfta med "OK".​

<a name="Marknad"></a>Marknad

Fråga: Hur hämtar jag det jag har köpt?
Svar: Klicka på marknaden i vilken stad som helst (som har en marknad) och sedan på Bud. Du måste resa till den
stad där föremålet såldes för att hämta ut det, eller betala 10 guldklimpar för att få det direkt till din packning.
Du kan även klicka på följande ikon
för att hämta samtliga föremål mot en kostnad på 10 guldklimpar/föremål.
Klicka på avståndet till staden (se bild) för att få upp den stad du ska gå till och hämta ut din vara. När du är framme
i staden klickar du på
för att få varan i din packning.

Fråga: Hur hämtar jag pengarna för ett föremål jag har sålt?
Fråga: Hur hämtar jag ett föremål som inte blev sålt?
Svar: Som ovan, du måste befinna dig i staden där du la ut föremålet till försäljning. Du hämtar ut det via Säljerbjudanden.
När du befinner dig i staden, klicka på
för att hämta ut pengar och/eller
för att hämta ut en vara.​

Fråga: Hur hämtar jag ut pengar/föremål från en stad som har blivit spökstad?
Svar: Klicka på staden och sedan på
i det fönster som kommer upp.​

Fråga: Vad innebär "Antalet du angav överskrider det direkta köppriset. Vill du istället bjuda det exakta köppriset på $XXXX?"?
Svar: Om säljaren har satt ett direkt köppris på varan så kan du inte buda högre än det.​

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Duell"></a>Duell

OBS! Här besvaras inte frågor om hur man blir en bättre duellant, bara frågor om själva duellerna och hur det fungerar.

Fråga: Vem kan jag duellera?
Svar: Det finns två "verktyg" du kan använda dig av för att se vilka du kan duellera och inte. Dels kan du klicka
på en stad och sedan på stadens Saloon, du får då upp en lista på spelare som kan se ut såhär:

Duell = Duell är möjlig.
Sover just nu = Spelaren kan inte duelleras pga att han eller hon sover på hotellet eller i fortets baracker.
Duell är inte möjlig = Spelarens duellnivå är för hög eller för låg för att du ska kunna duellera denne.
Duell är inte möjlig förrän om 48 timmar = Spelaren är knockad.
Ibland kan det även stå Spelaren deltar just nu i en fortstrid = Duell är inte möjlig förrän striden är slut, eller förrän han eller hon lämnar fortet och därmed blir av med det duellskydd man får om man är anmäld till strid och befinner sig på plats vid fortet.

Det andra sättet att se vilka du kan duellera är att gå via Duell (vänstermenyn) och sedan klicka på Spelare. Då får du upp
en lista på vilka duellmål du har i närheten av dig just nu. De går att ordna efter duellnivå, avstånd, klass m.m.​

Fråga: Det står "Duell inte möjlig förrän om 48 timmar" på alla i varenda saloon, trots att de inte är knockade. Varför?
Svar: Det beror troligast på att du är knockad, då visas den texten på alla eftersom du inte kan duellera dem förrän din KO-tid har gått ut.​

Fråga: Hur räknas duellnivån ut?
Svar: Din duellnivå stiger i takt med att du tjänar XP på dueller (oavsett om du anfaller eller försvarar). Se denna tråd.​

Fråga: Hur kan jag undvika att bli duellerad?
Svar: Det finns endast 3 sätt att garantera att du inte kommer att bli duellerad: var stadslös, sov hela tiden
eller bli knockad (vilket ger 48 timmars duellfrid). Det sistnämnda fungerar inte på NPC-dueller eller i fortstrider.
Förutom dessa saker så är det enda du kan göra att se till att du är ett mindre lockande duellmål: spring inte
omkring med massa pengar på fickan, ha de bästa kläderna och det bästa vapen du kan på din nivå osv. Se även till att du tillhör en stad där invånarna hjälps åt att skydda varandra från jobbiga duellanter.​

Fråga: Jag var stadslös, men blev ändå duellerad. Hur kan det komma sig?
Svar: Om någon har satt en efterlysning på ditt huvud (erbjudit prispengar via Sheriffen för att få dig duellerad/knockad) så kan du duelleras trots att du är stadslös. Om efterlysningen är satt som "Död" krävs det att någon knockar dig för att den ska försvinna, om den är satt som "Levande" så räcker det med att du förlorar en duell för att efterlysningen ska försvinna.​

Fråga: Måste jag vara med i en stad för att kunna duellera?
Svar: Ja, och den staden måste dessutom ha en Begravningsentreprenör.​

Fråga: Min stad har inte begravningsentreprenör, hur kunde någon duellera mig ändå?
Svar: Det är bara anfallarens stad som måste ha en sådan.​

Fråga: Hur kunde jag bli duellerad trots att jag sov?
Svar: Om du har anfallit någon så kan du själv bli anfallen i 45 minuter efteråt, trots att du sover.​

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Fort"></a>Fort

Fråga: Hur grundar jag ett fort?
Svar: Det finns 3 platser per län (varje ruta på minimapen är ett län) där man kan grunda ett fort. En plats för litet
fort, en plats för medelstort fort och en plats för ett stort fort. Det stora fortet hittas oftast nära länets mitt medan det lilla
och det medelstora är mer utåt kanterna (se bild). Du måste vara stadsgrundare eller stadsrådgivare i en stad som har
tillräckligt många poäng för att få grunda ett fort och det måste även finnas tillräckligt med pengar i stadskassan.

När du vill grunda ett fort klickar du på Grunda fort-ikonen på kartan (bild nedan). Det kräver 80 energi och tar 8 timmar
att grunda ett fort, samt att du måste vara på plats vid fortet under hela tiden du grundar det.

Fråga: Hur mycket stadspoäng behövs för att grunda ett fort, och vad kostar det?
Svar:
Litet fort - Poäng: 24 500 / Kostnad: $1500
Medelstort fort - Poäng: 36 200 / Kostnad: $5000
Stort fort - Poäng: 41 800 / Kostnad: $10 000​

Fråga: Hur bygger man på fortet?
Svar: För att kunna bygga på ett fort måste ägarna samla in olika produkter, dels för att kunna låsa upp en ny nivå på en byggnad och dels för att ha material till själva bygget. För en lista på vad som behövs till varje nivå klicka HÄR.
Produkterna till bygget lämnas in i fortets Resursförråd (bilder nedan). Alla medlemmar kan lämna in produkter, men endast
stadsledare kan ta bort oönskade produkter.
OBS! Förrådet har åtminstone i början väldigt lite plats, så ett gott råd är att inte lämna in saker som inte behövs till bygget eftersom det annars kan bli ont om plats till det som verkligen behövs.

Stadsledarna kan, när rätt produkter är insamlade, låsa upp nivåer på byggnader via Högkvarteret som finns i fortets mitt.
Alla nivåer utom de på resursförrådet måste låsas upp innan någon byggare kan bygga på dem.​

Fråga: Varför följde inte mina byggnadspoäng med över till nästa nivå?
Svar: Därför att någon stadsledare manuellt måste låsa upp varje nivå. Bygger du "för mycket" så försvinner en
del poäng ut i tomma intet, det är därför väldigt viktigt att räkna ut hur många poäng du bygger för, så att du inte köar
en timmes bygge när du egentligen bara behöver en halvtimme för att slutföra en byggnadsnivå.​

Fråga: Vad gör flaggan?
Svar: Att bygga på flaggan ger fortets ägare en möjlighet att ladda upp en bild till fortets presentation (logga).
Det är också via flaggan som du byter namn på länet (endast möjligt med stora fort).​

<a name="Stad"></a>Fortstrid

OBS! Här besvaras inte frågor om hur man blir en bättre fortstridare, bara frågor om själva fortstriderna och hur de fungerar.

Fråga: Hur anfaller jag ett fort?
Svar: Precis som vid grundandet av fort så finns det vissa krav man måste uppfylla för att kunna anfalla ett fort.
Du måste vara stadsgrundare eller stadsrådgivare i din stad, staden måste ha rätt antal poäng och tillräckligt med pengar
i stadskassan. Du måste även befinna dig vid fortet för att kunna anfalla det. När du är vid fortet så klickar du på det och
sedan på den lilla runda ikonen nere till höger (det står "Fortstrider - Till vapen!" när du håller pekaren över) för att anfalla.
OBS! Striden äger rum exakt 24 timmar efter din stridsförklaring.

Fråga: Hur mycket stadspoäng behövs för att anfalla ett fort, och vad kostar det?
Svar:
Litet fort - Poäng: 24 500 / Kostnad: $1500
Medelstort fort - Poäng: 36 200 / Kostnad: $5000
Stort fort - Poäng: 41 800 / Kostnad: $10 000​

Fråga: Hur många deltagare får plats i en fortstrid?
Svar:
Litet fort - 50 anfallare / 42 försvarare.
Medelstort fort - 100 anfallare / 84 försvarare.
Stort fort - 140 anfallare / 120 försvarare.​

Fråga: Hur gör jag för att delta i en fortstrid?
Svar: Du klickar på fortet där striden äger rum och sedan på den lilla runda ikonen nere till höger för att anmäla dig
till striden. Tillhör du försvarande eller anfallande stad/allians så behöver du inte gå till fortet för att anmäla dig, men
gör du inte det så är det ett måste att vara på plats innan du kan anmäla dig.​

Fråga: Hur placerar jag ut min gubbe i striden?
Svar: Du klickar en gång med vänster musknapp på den plats där du vill stå. Klickar du sedan en gång till på
valfri ruta så får du upp ett "sikte". Det siktet kan du placera på den plats dit du vill att din gubbe ska gå när striden
startar (det är alltså INTE ett sikte som bestämmer var du ska skjuta, utan till vilken plats du ska gå). Om du planerar
att vara aktiv i striden så är det rekommenderat att du sätter siktet på din gubbe så står den stilla tills du själv väljer
att flytta på den. Ibland får du även order från slagets ledare om var du ska placera ditt sikte - det används speciellt
för att man ska kunna utnyttja de inaktiva spelarna i en strid så att deras gubbar inte bara står stilla.​

Fråga: Hur förflyttar jag min gubbe i striden?
Svar: Om du klickar på din gubbe när striden har börjat så får du fram en pil (se bild). Den pilen ska du sen dra till
den plats dit du vill att din gubbe ska gå. Gubben kommer automatiskt att ta den snabbaste tillgängliga vägen till målet.
OBS! Du förflyttar dig endast en sektor per runda, även om du har satt pilen 3 sektorer bort, så det är rekommenderat att du också sätter pilen på en sektor i taget för att undvika att din gubbe tar andra vägar än du har tänkt dig mot målet.

Fråga: Någon annan tog min plats, varför?
Svar: I en fortstrid så finns det en speciell turordning som säger vem som rör sig först (och därmed tar platser först):
  1. Försvarare före anfallare
  2. Rang
  3. Alliansmedlemmar
  4. Ledarskap
  5. Ork
  6. Undvik
  7. Spelar-ID

Fråga: Hur gör jag för att skjuta på någon?
Svar: Du skjuter automatiskt på den fiende som är närmast, förutsatt att han är inom ditt synfält (LOS = Line of Sight).
Spelare i det skuggade området av slagfältet är spelare som inte är inom ditt synfält och som du därmed inte kan skjuta på.​

Fråga: Kan jag använda mitt duellvapen (högerhandsvapen) i fortstrid?
Svar: Du kan inte använda det för att skjuta med, men du kan använda dess bonusar. Se: Föremål & produkter.​

Fråga: Vilka färdigheter används i fortstrid?
Svar: I en fortstrid används följande färdigheter:
  • Ledarskap
  • Sikte
  • Undvik
  • Gömma sig
  • Ork
  • Hälsopoäng

Fråga: Hur räknas färdigheterna ut i fortstrid?
Svar:
Vid försvar gäller:
Skjuta = 25 + gömma sig^0.4 + sikte^0.4 + ledarskap ^0.4
Ducka = 10 + gömma sig^0.4 + undvik^0.4 + ledarskap ^0.4

Vid anfall gäller:
Skjuta = 25 + ork^0.4 + sikte^0.4 + ledarskap ^0.4
Ducka = 10 + ork^0.4 + undvik^0.4 + ledarskap ^0.4​

Fråga: Vilket torn är till för vilken karaktär?
Svar: Ä = Äventyrarnas torn, D = Duellanternas torn, S = Soldaternas torn, A = Arbetarnas torn.

Fråga: Varför är det bra om rätt karaktär står i rätt torn?
Svar: Tornen ger en mycket bättre bonus om rätt spelare står i det än om fel gör det. Man tjänar alltså i de allra flesta fall på att helt enkelt fylla t.ex. Äventyrarnas torn med äventyrare eftersom de utnyttjar tornets bonusar till max.​

Fråga: Vad händer om jag knockas i en fortstrid?
Svar: När striden är slut finner du dig själv sovandes på din stads hotell med 0 HP, 0 energi och 0 kontanter.​

Fråga: Vad får jag om jag deltar i en fortstrid?
Svar: Du får XP och UPO baserat på hur jämn striden var, hur många deltagare den hade, hur mycket skada du gjorde m.m.​

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
<a name="Prestationer"></a>Prestationer

OBS! Den här delen av FAQ:en är bara påbörjad. Work in progress!

<a name="Hantverk"></a>Hantverk

Fråga: Vilka olika yrken inom hantverk finns det att välja mellan?
Svar: Fältkock, Kvacksalvare, Smed och Sadelmakare.​

Fråga: Vad kan man tillverka när man har valt yrke?
Svar: Olika yrken kan tillverka olika saker:

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Har med hjälp av Höken uppdaterat FAQ:en så den stämmer överrens med spelversion 2.x.
Öppnar även tråden för eventuella frågor som inte finns besvarade här. Undvik dock att posta andra inlägg än just frågor/svar i tråden.

Hoppas den är till hjälp!