Novembertävling: Boktips

voxscientia

Member

Howdy!

Höstrugget är här (i vissa fall även snö), och de flesta av oss stannar helst inomhus under tjocka filtar. Såklart är favoritaktiviteten att spela The West, men ibland krävs det lite omväxling! Dela med dig av ditt favoritboktips nedan, gärna med en liten beskrivning om vad boken handlar om och varför du gillade den. I slutet av månaden delar vi ut 3x100 klimpar till slumpmässigt utvalda deltagare.

/Ert hängivna team

P.S. Vinnare av oktobertävligen har inte utsetts ännu pga måste räkna på vem som faktiskt bidrog med flest rättelser, men det kommer.

DeletedUser4155

Guest
En alltid vinnare i läs kategorin är sagan om ringen, behöver nog ingen förklaring :) ruskigt bra bokserie

Melkor

New Member
En alltid vinnare i läs kategorin är sagan om ringen, behöver nog ingen förklaring :) ruskigt bra bokserie
Instämmer med cybben, den går att läsa hur många gånger som helst. Bör dock helst läsas på engelska, eftersom Åke Ohlmarks ursprungliga översättning från 60-talet känns både gammalmodig och är på många ställen helt felaktig, medan den modernare av Erik Andersson blir totalt förvirrande eftersom nästan varenda namn är ändrat.

Ytterligare boktips på engelska för dem som gillar science fiction-tv-serien The Expanse är böckerna av James S A Corey som ligger bakom serien. Ruggigt bra sf med action på varenda sida:
1 Leviathan Wakes
2 Caliban's War
3 Abaddon's Gate
4 Cibola Burn
5 Nemesis Games
(Själv är jag bara inne på den andra och fler böcker i serien lär vara på gång.)

DeletedUser4203

Guest
Kommer med en relativt hemsk bok men väldigt intressant att läsa.
Boken heter "Jiddra inte" och handlar om Patrick Pelosios liv som kriminell.
När han var 12 år blev han kriminell och när han var 16 blev han dömd för mordförsök.
Man får läsa om hur han lyckades få så mycket respekt som han så gärna vill ha. Men även hur han skötte livet med tjejen och familjen.
Jag tycker det är intressant att få veta hur det är i den undre världen.

DeletedUser4153

Guest
John Grishams böcker är alltid läsvärda och särskilt de böcker han skrev på 80 och 90-talet där de oftare handlar om advokatlivet med mycket beskrivningar och så. Och sen gillar jag Grishams sätt att bygga upp och lösa handlingen :)
Att läsa dem på engelska rekommenderas.

DeletedUser4011

Guest
Eftersom denna tävling inte verkar vara avslutad (?) så kan jag väl säga att jag nyss har läst Skattkammarön (bara för att jag ville lära känna karaktärerna till tv-serien Black Sails då några karaktärer där baseras på de i romanen som t.ex. Kapten Flint, Long John Silver och Billy Bones) skriven av Robert Louis Stevenson 1883. Den var rätt så spännande och rolig att läsa. 300 sidor lång var den version jag läste (lånade från biblioteket) och hade kartonnage-bindning. Next: Maze Runner. Hörs.:p