Spelreglerna

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Eftersom det har varit en del diskussion på senare tid både på forumet och in-game när det kommer till spelreglerna
så tänkte jag starta en liten tråd i ämnet för att eventuellt reda ut lite frågetecken och kanske ge teamet lite tips.

Jag har förstått att det är många som exempelvis inte har någon koll på att det är regelbrott att medvetet förlora
en duell, (dvs. ta av sig vapen/kläder, anfalla med lite hp för att knocka sig själv osv).
Eller att det är regelbrott att "pusha" andra spelare, (dvs. boosta eller boostas genom att ge eller ta emot orimliga
mängder pengar och/eller saker via marknaden eller sheriffen)
.

Dessa regler har funnits rätt länge och är något som varje spelare bör ha koll på, men när det nu inte är så börjar jag
fundera lite på vad det kan bero på och om det går att göra något åt.

Är reglerna svåra att hitta? Bryr man sig som spelare inte om att läsa reglerna även om man vet var de finns?
Är informationen om vad som händer vid regelbrott dålig? Kan man göra något för att reglerna ska bli tydligare?

Konstruktiv kritik nu tack. Trådens syfte är att eventuellt hitta sätt att förbättra infon när det gäller regler och inget annat.

Observera: Här diskuteras INTE avstängningar (varken egna eller andras) eller hur bra eller dålig en regel är,
eftersom de regler som finns är de regler man har satt upp för spelet och inget vi kan ändra på hur som helst.
Inlägg som rör något utav detta kommer att tas bort.

m3t4ld4z3r

Guest
en liten tanke jag har haft är att man kanske skulle uppdatera reglerna klart och tydligt innan man börjar använda dem.

det vore ju tex hål i huvudet att helt slumpvis börja stänga av folk för vardagsaktiviteter, det skulle ju kunna leda till att folk tröttnar och det vill vi väl inte ?

dometik

Member
en liten tanke jag har haft är att man kanske skulle uppdatera reglerna klart och tydligt innan man börjar använda dem.

det vore ju tex hål i huvudet att helt slumpvis börja stänga av folk för vardagsaktiviteter, det skulle ju kunna leda till att folk tröttnar och det vill vi väl inte ?
Som det är uppbyggt nu kan det inte bli annat en slumpmässiga avstängningar,det är ju vi spelare som ska va poliser&anmäla,utan anmälan inget ärende.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Spåra inte redan... Kom med kloka och vägledande förslag istället.

JoHo90

Member
Två kommentarer angående reglerna:

1.
För det första är jag inte säker på att alla vet var man kan hitta reglerna (jag var nyss själv tvungen att leta efter dem). Det vore bra om det fanns en länk till dem nånstans i spelet. Eller det kanske det redan gör, bara att jag inte hittade den?

Själv tryckte jag på Inställningar-knappen till höger och sedan Hjälp för att komma till wikin och slutligen Spelregler - det är inte särskilt logiskt tycker jag. Sen kan det ju vara bra att i något av introduktionsuppdragen lägga in en länk till reglerna, eller ha det som ett uppdrag att man ska klicka sig fram till dem (om det inte redan är så) så att alla nya spelare åtminstone vet var de finns (sen vet man ju inte hur många som läser dem...).

2.
§5) Pushing

Pushing innebär att man utnyttjar spelets funktioner för att ge erfarenhet, pengar, föremål och/eller fördelar till ett annat konto/en annan spelare. Det för förbjudet att delta i en uppgjord duell/fortslag eller använda marknaden och/eller sheriffen för att ge eller få orimliga mängder erfarenhetspoäng, föremål eller spelpengar. Dessutom är det förbjudet att skapa extra konton för att ge eller få belöningar via värvningssystemet.

Exempel:
Det är ej tillåtet att skapa extra konton för att duellera dessa.
Det är ej tillåtet att ta av utrustning i syfte att göra lite skada.
Det är ej tillåtet att ta av utrustning i syfte att ta mycket skada.
Det är ej heller tillåtet att medvetet ta på sig dålig utrustning i ovanstående syften.
Att sälja sin utrustning till en annan karaktär för att sedan köpa tillbaka efter omstart är ej tillåtet.

Jag tror att detta skulle behöva ett förtydligande om att det även gäller att ge pengar och/eller föremål till sina egna karaktärer på andra världar.

Nu när världar stänger är det många som tvingas avsluta sina karaktärer, och jag har sett flera som ber om att få skicka över föremål till deras karaktärer på andra världar. I många fall är folk nog ovetandes om att detta alltså är emot reglerna.

m3t4ld4z3r

Guest
julkalendern har ju en fin funktion, där dyker det upp en ruta som frågar om man är säker på att man vill öppna fast det är fel dag

skulle kanske kunna tillämpas på fler områden där det kan bli fel
- är du säker på att du vill starta denna duell utan din bästa gear ?
- är du säker på att du vill starta denna fortstrid ?
- är du säker på att du vill köpa/sälja för detta oskäliga pris ?
- är du säker på att du vill starta detta farliga jobb ?
- är du säker på att du vill posta detta konstiga inlägg ?

Hellacapper

Member
Att sälja sin utrustning till en annan karaktär för att sedan köpa tillbaka efter omstart är ej tillåtet.

Jag tror att detta skulle behöva ett förtydligande om att det även gäller att ge pengar och/eller föremål till sina egna karaktärer på andra världar.

Nu när världar stänger är det många som tvingas avsluta sina karaktärer, och jag har sett flera som ber om att få skicka över föremål till deras karaktärer på andra världar. I många fall är folk nog ovetandes om att detta alltså är emot reglerna.
Håller med om att det där behöver förtydligas, ifall det nu skulle vara mot reglerna. Som det står nu, "...köpa tillbaka efter OMSTART..." tolkar inte jag det som att det skulle vara otillåtet. Starta om för mig innebär att man startar en helt ny karaktär. Här flyttar man ju en redan existerande karaktär.

Tycker även att det ska tas med i bedömningen här att man tvingas avsluta eller flytta kontot för att inte bli av med det. Om man då t ex har spenderat pengar på att köpa kistor så går det bara upp i rök annars.

Är man redan aktiv på de världar det går att flytta till så innebär det att man i praktiken blir bestulen på de pengar som lagts ner ifall man inte får flytta packning på det sättet som nu går. Det hade blivit fan så mycket mindre tjafs och ev. mygel om Innogames hade fixat så man kunde exportera packningen från gubbar som man tvingas avsluta istället. Kanske inte produkter och pengar/UPO, men åtminstone utrustning som inte innebär dubletter.

Squadron

Member
Det är ej tillåtet att ta av utrustning i syfte att göra lite skada.
Det är ej tillåtet att ta av utrustning i syfte att ta mycket skada.
Det är ej heller tillåtet att medvetet ta på sig dålig utrustning i ovanstående syften.

Om syfter är att svimma sig själv för att vara fredad i 48timmar? Alltså förlora för Egen vinning.

Dr x

Member
Håller med Hella... om man nu tvingas att ta bort en gubbe som har massa med både utrustning, produkter, pengar och UPO:s som man har lyckats samla ihop i mer än 2 år och att man samtidigt har bra gubbar på de världar man kan migrera till, ska man då inte få ANVÄNDA sig av de saker man införskaffat sig under väldigt lång tid?... Om det "vore mot reglerna" så skulle jag gissa på att ni lär få straffa i princip alla spelare som migrerat från någon värld till en annan som man tidigare haft en annan karaktär på... detsamma gäller helt säkert de flesta av de som slutat och sålt alla sina saker billigt åt sina allians- och stadskamrater, och det är nog inte det enda som de flesta aktiva the-west-spelarna gjort. Jag skulle inte förvåna mig om det gäller även spelare på de utländska världarna.

När det gäller att avsiktligt förlora en duell bara för att bli knockad genom att ta av sig all utrustning och duellvapnet t.ex, tror jag att det inte är tillåtet Squad. Men i så fall tycker jag absolut att vara 0-motivations-duellant ska vara emot reglerna också! De utnyttjar att man får oerhört lite xp om man har låg duellmotivation, bara för att kunna hålla sin duellnivå på lägre nivå så att de fortfarande kan duellera enkla mål som byggare, hp-monster eller andra icke-duellanter... för att dessa mestadels har låg duellnivå. Nu är jag inte säker på om det är särskilt lätt att vara 0-motivations-duellant efter 2.0, men det är nog inte omöjligt skulle jag gissa på. Att avsiktligt knocka sig själv när man tycker det passar som bäst tycker jag ska vara tillåtet, det är minst lika mycket taktik som det är att campa vid fort där det varit en strid på precis och stå och duellera de som har låg hp kvar efter striden, och som dessutom var offline under striden!

Fast det är klart, de få 0-motivations-duellanter som finns kvar köper väl mycket energi-buffs med nuggets för att hålla duellmotivationen låg genom att duellera NPC:s.. så då får ju innogames inkomst från dem.. då är ju det tillåtet såklart... :rolleyes:

Men det de inte har tänkt på att det är en väldigt stor risk att de "gamla spelarna", som länge har försett innogames med pengar genom nuggets och kanske t.o.m. gör det fortfarande rätt mycket, kanske slutar eftersom att de tydligen inte får spara på de saker som de samlat på sig under några år på en värld som ska stängas och de måste därför tvingas att stänga ner gubben.. den eller den/de dem har vid de världar de kan migrera till!

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Vi tackar ödmjukast för de konstruktiva förslag på förbättring som har kommit in och tar gärna emot fler om ni har några på lager :)

Påminnelse:
Som nämns i det översta inlägget så är tråden inte till för att diskutera vilka regler vi ska ha eller inte, eftersom det inte är
något vi kan påverka i någon större utsträckning. Reglerna skiljer sig lite från land till land men i grund och botten är
de samma för alla. Det tråden är till för är att ge teamet tips och råd om hur vi bättre ska kunna upplysa om de regler som finns
och eventuellt också ifall vi skulle behöva formulera dem på ett bättre sätt för att det inte ska bli några onödiga missförstånd.
Var schyssta nu och slira inte in på specifika reglers vara eller icke vara, alright?

Hellacapper

Member
Jag vet inte om jag har missförstått syftet med tråden men... med tanke på att den ligger under diskussioner så tycker jag det är lite brist på just diskussion från TW-teamets sida.

Det har ju kommit flera frågor ang. hur man ska tolka reglerna i vissa situationer för att undvika att göra fel. Men enda "svaret" som kommit är ett tack för synpunkterna och att vi inte ska diskutera vilka regler som ska finnas. Frågar du mig så är det envägskommunikation snarare än diskussion.

Hur vore det om de frågor som håller sig till temat man (upprepade gånger) uppmanar folk att följa besvaras också? Jag tycker mig se något om att det ska försöka rätas ut frågetecken i inledande stycket i första posten. Det finns redan en annan sektion för förslag och idéer så om det var det ni egentligen ville ha kan ju tråden kanske flyttas dit?

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Diskussionen ligger i själva förbättringen av hur reglerna framställs och vad man kan göra för att spelarna ska bli mer uppmärksamma på dem. Att teamet inte blandar sig i detta är för att det är något vi önskar att spelarna ska diskutera fram utan påverkan från oss eftersom det vi hittills har gjort inte verkar ha gjort spelarna uppmärksamma på reglerna i den utsträckning som vi hade önskat. Tanken för oss är att vi ska ta del av vad ni har att säga och sedan arbeta utifrån det med bättre info samt reda ut de frågetecken som finns. Bland annat de jag hade i trådens första post.

Dessvärre är inte forumet tillräckligt välbesökt för att det ska kännas rättvist att enbart räta ut frågetecknen i denna tråden, därför spar vi det tills dess att vi har fått ordning och reda och kan gå ut med det på ett sätt som når alla spelare och inte enbart de som använder sig av forumet.

Hoppas du förstår hur vi tänker och att det inte är fråga om nonchalans från vår sida :)

Senast ändrad:

SB40plus

Guest
Tolkningen av reglerna har alltid varit hemlig för spelarna, inget nytt där. Vi har sällan fått klargörelser om hur specifika fall ska tolkas - även om just sådant är fundamentalt viktigt.
Det är inte rimligt att bristen på information ska bero på att forumet inte är så välbesökt?!
Forumet är den enda praktiska kanalen för informationsutbyte som finns. Supporten fungerar så dåligt att det oftast inte är någon ide att ens prova den. Om man vill ha besked snart alltså.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Tolkningen av reglerna har alltid varit hemlig för spelarna, inget nytt där. Vi har sällan fått klargörelser om hur specifika fall ska tolkas - även om just sådant är fundamentalt viktigt.
Det är inte rimligt att bristen på information ska bero på att forumet inte är så välbesökt?!
Forumet är den enda praktiska kanalen för informationsutbyte som finns. Supporten fungerar så dåligt att det oftast inte är någon ide att ens prova den. Om man vill ha besked snart alltså.
Det första betraktar jag som en önskan om förbättring och inget som kräver ett längre svar än att vi ska jobba på att vara tydligare.

Vad gäller det andra så är det är meningen att ALLA, oavsett om de använder forumet eller ej, ska få frågetecknen utredda.
Därför verkar det som en bättre idé att använda sig av medel som når alla spelare än ett som bara når ett fåtal.
Speciellt när det gäller något så viktigt som spelets regler. Men du håller kanske inte med?
Tilläggas bör väl också att bara för att vi funderar på att informera om reglerna på ett bredare sätt än genom forumet
en gång, så betyder inte det att vi kommer att sluta använda det som informationscentral helt och hållet.

Klagomål på supporten tas med Steph via mail (elin.boman@innogames.de).

Senast ändrad:

SB40plus

Guest
Ni behöver kanske inte vara tydligare på det sätt som du menar, jag menar att ni inte svarar på frågor eller rentav säger att vi inte ska ha tillgång till detaljerade regler. Se gärna tråden om pushing.
Sen kan det förstås vara så att tyskarna har sagt åt er att bete er på det här sättet, och att ni inte får berätta det för oss.
Ingen normalintelligent människa kan tro att Innogames sedan 2009 inte kunnat fundera ut ett sätt att kontakta sina kunder. Detta är inte nytt - det har alltid varit likadant.
Det var flera år sedan jag provade supporten senast. Har inga aktuella klagomål.
Jag förstår att de flesta av er arbetar ideellt, och inte har möjlighet att göra detta som ett riktigt jobb, men vi är betalande kunder till Innogames. Vi förtjänar lite mer respekt än vi ibland får.

Senast redigerad av en moderator:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Ni behöver kanske inte vara tydligare på det sätt som du menar, jag menar att ni inte svarar på frågor eller rentav säger att vi inte ska ha tillgång till detaljerade regler. Se gärna tråden om pushing.
Sen kan det förstås vara så att tyskarna har sagt åt er att bete er på det här sättet, och att ni inte får berätta det för oss. Konstigare saker än så har de gjort.
Det var flera år sedan jag provade supporten senast. Har inga aktuella klagomål.
Jag förstår att de flesta av er arbetar ideellt, och inte har möjlighet att göra detta som ett riktigt jobb, men vi är betalande kunder till Innogames. Vi förtjänar lite mer respekt än vi ibland får.
Problemet med att ge tillgång till detaljerade regler är att risken då är stor att vi skulle sitta med en punktlista på
flera sidor över saker man får och inte får göra. Nånting säger mig att det inte heller skulle vara så uppskattat bland spelarna.
Reglerna som finns ska vara tillräckligt för att man inte ska göra något övertramp (även om de i nuläget kan behöva
lite förtydligande eller förändring - därav tråden). Men att lista precis allting eller lämna ut varje detalj skulle helt enkelt bli för mycket.

SB40plus

Guest
För mycket eller inte så är det så regler fungerar. Allt annat är godtycke - och det har vi sett mycket av från admins. Inte de nuvarande ska jag tillägga...

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Bortsett från det som har påpekats tidigare på forumet kring reglernas oklarhet; finns det något mer som inte är helt solklart?

Det är ju inte fråga om att utelämna vissa regler utan allting står ju där. Läser man och förstår vad som menas
så bör man inte ha några problem att genom att använda sunt förnuft undvika regelbrott och avstägningar.
Det ska inte behövas meterlånga punktlistor som de flesta spelare förmodligen inte ens kommer att orka läsa igenom,
för jag är övertygad om att man innerst inne vet när man har brutit mot någon regel även utan punktlistor.

Om man inte förstår vad som menas med en regel så är det inga problem att antingen fråga oss på supporten eller
att fråga här på forumet, så svarar vi efter bästa förmåga även om vi inte kan ge detaljer om specifika fall.
Huvudsaken är att man inte är osäker, låter bli att fråga, bryter mot regeln och sedan skyller ifrån sig på att man
inte visste om eller förstod den. Det är varje spelares skyldighet att ha koll på reglerna, så förstår ni dem inte - FRÅGA!

Senast ändrad:

SB40plus

Guest
Jag tar gärna den där punktlistan! Och jag är säker på att fler än jag vill se den.
Det är dock uppenbart att regeltolkningen kommer att förbli luddig...
Skit samma, det har aldrig gjort nån nytta när vi framfört detta förr om åren heller.
Ha en bra dag!

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Det jag ber om är att du beskriver vad förutom det som redan har tagits upp (för det är redan noterat) som är luddigt.
Beskriv oklarheterna annars kan vi inte reda ut dem =)

Hur det har varit förut kan jag inte varken uttala mig om eller ta något ansvar för, men jag kommer åtminstone
jobba så gott jag kan för att det ska göra nytta när man framför saker och ting, eftersom jag själv vet hur less
man blir när det inte händer nåt. Men då måste man också kunna ta att man inte får igenom varje förslag och
att vissa saker är på sitt sätt av en anledning...

Senast ändrad: