Spelreglerna

SB40plus

Guest
Ha, ha! Vi har väl aldrig fått igenom nåt som vi velat ha? 95% av de engagerade spelarna har ju redan slutat bland annat på grund av detta (och att man blev åthutad på forumet om man tog upp det till diskussion). Jag vet inte hur mycket ni kan avgöra på lokal nivå, men faktum är att jag inte kan påminna mig ett enda tillfälle när önskemål från forumet (som är Innogames officiella medel att nå spelarna), verkligen har hörsammats. MÅNGA är det som varnat för att öppnandet av fler världar kommer att ta död på spelet - MÅNGA är det som lessnat på att bli behandlade som skit på forumet (inte nu - ni verkar vara hyvens allihop), summa summarum ni har antagligen inte möjlighet att påverka Innogames strategi nämnvärt. Spelet är utvecklat av entusiaster för entusiaster. Därför är det ett roligt spel - men efter hand har ekonomer och investerare fått bestämma hur det ska skötas, och därmed är det på väg till graven.
Rätta mig gärna om jag har missat nåt.
Jag känner mig mest gnällig när jag påpekar saker som jag egentligen vet aldrig kommer att ändras.
Alla regler skulle tjäna på att förtydligas, vissa mer än andra förstås - men jag spelar ensam mot världen, och hamnar sällan i konflikt med det jag tror är reglernas intention. Fast vad vet jag...
Nu tar jag en grogg till. Svarar inte på nåt mer förrän tidigast i morgon. Vill ju inte skriva något med stavfel eller liknande i forumet.

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Du är lite off topic och slirar, men med tanke på att vi nu sitter med en karta hälften så stor som den gamla,
är i gång med att stänga världar (som inte borde ha öppnats från början nej, men det är bortom poängen), fler UPO
i strider än det var från början, ljuden tillbaka i chatten m.m., så jo, förslag hörsammas.
Det läggs bara inte märke till på samma sätt som det gör när man inte gör exakt som spelarna vill eftersom
många hellre lägger sin kraft på att klaga på det som inte är bra än att uppmärksamma det som är det.

Slira tillbaka till ämnet nu så jag slipper ge dig en åthutning =)

Behöver mer att gå på än "regeltolkningen är luddig" om man ska kunna ändra på det.

SB40plus

Guest
Det gäller alla formuleringar som tex "orimlig". Vad som är rimligt för mig kan vara orimligt för någon annan. Det öppnar för osäkerhet och godtycke.
Jag tänker mig att man bara går igenom hela texten för att kunna ändra sånt.
Måste jag läsa igenom den och kopiera ut vissa stycken?

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Det blir betydligt enklare att korrigera det som är luddigt om vi vet vad som anses vara det.
Sen "måste" du ju ingenting, men ska vi kunna rätta till det som du/ni önskar så
är det ju bra att veta var ni anser att ändringarna behövs =)

vaajper

Guest
För att slippa tjat om att jag är offtopic:
Från och med nu hänvisar jag all diskussion om våra spelregler till tråden om Spelreglerna.
I denna tråd får ni fortsätta att ställa "Allmänna frågor om organisationen", Notera att vi ej diskuterar enskilda fall.
Tänkte fortsätta diskussionen om effektiviteten av er pushing regel men sen insåg jag att jag bara repeterar det jag sagt och ni repeterar det ni sagt.

Föreslår istället en expandering av regeln:
I nuläget är det tillåtet att duellera hur mycket man vill med hur mycket pengar på fickan man vill, sålänge uppsåtet är att vinna.
Fördel: Man slipper "ofrivillig pushing"
Nackdel: Man tar bort mer av spelarnas frihet

Å andra sidan så skulle man lika bra kunna göra dueller omöjliga när man har >10k på sig och man inte har det bästa vapnet för sin nivå.

Insåg precis att jag inte är tillräckligt engagerad av det här spelet längre för att peka ut alla brister så jag nöjer mig med att peka ut det här.

Jonthe18

Member
För att slippa tjat om att jag är offtopic:

Tänkte fortsätta diskussionen om effektiviteten av er pushing regel men sen insåg jag att jag bara repeterar det jag sagt och ni repeterar det ni sagt.

Föreslår istället en expandering av regeln:
I nuläget är det tillåtet att duellera hur mycket man vill med hur mycket pengar på fickan man vill, sålänge uppsåtet är att vinna.
Fördel: Man slipper "ofrivillig pushing"
Nackdel: Man tar bort mer av spelarnas frihet

Å andra sidan så skulle man lika bra kunna göra dueller omöjliga när man har >10k på sig och man inte har det bästa vapnet för sin nivå.

Insåg precis att jag inte är tillräckligt engagerad av det här spelet längre för att peka ut alla brister så jag nöjer mig med att peka ut det här.
"Insåg precis att jag inte är tillräckligt engagerad av det här spelet längre för att peka ut alla brister så jag nöjer mig med att peka ut det här."

Om du inte är så engagerad så kanske du ska låta bli att skriva öht?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt dina förslag. Förstår inte varför man skulle ha en massa gränser på vapen och pengar osv, tänk till lite själv innan man duellerar så inser man förmodligen själv när man gör något regelbrott eller inte, om man är osäker har admins redan skrivit ett bra svar på det och det är att man kan skriva till supporten och fråga.

Tycker spelreglerna är bra som de är, kanske att ni skulle skriva om just regeln om pushing i.o.m att så många antingen inte verkar förstå den eller bara drygar sig om den fast de egentligen förstår den helt och hållet.

Senast ändrad:

vaajper

Guest
Varför ska vi ha en möjlighet att bryta mot en regel (som tydligen alla west sidor har) när det är väldigt lätt att göra så det inte är möjligt. Spelregeln är inte luddig, jag bara ser vissa aspekter av den som löjlig. Löjliga regler har en tendens att bli förbisedda eller du kanske också skakar i dina cowboyboots för att du laddat upp en film? =)

andersmodo

Member
Varför ska vi ha en möjlighet att bryta mot en regel ... ? =)
Varför ska vi ha möjlighet att bryta mot lagar (i samhället)? - kan man lika gärna fråga sig.
Svaret är: Fritt samhälle, men man ser till att inte bryta mot lagarna.

Angående förslaget är jag negativ och tycker precis som Jonthe18 att spelreglerna är bra, men att §5 Pushing kanske borde förtydligas, eftersom vissa inte lyckas förstå vad som menas...

andersmodo

Member
Jag undrar ifall det numera inte är tillåtet att kalla en spelare "noob"?
Förut stod det i reglerna att detta var OK, men jag hittar det inte nu.
Jag undrar i vilket fall som helst vad som räknas som förolämpande, eftersom det inte finns exempel längre, står bara att man kan bli straffad:
"All olämplig text som förekommer tas bort och leder till bestraffning."

Senast ändrad:

Joe Hill

Member
När man inte får förlora en duell med flit kanske det är dags att se över uppdrag där du ska förlora dueller med flit.. Nästan så det gränsar till brottsprovokation..

vaajper

Guest
Diskussion angående regeln "Pushing"

Min åsikt om detta är att pushing-regeln borde ändras då jag tycker att det finns fördelar med att "svimma" sig själv, eller rent av betala en person för att låta en vara ifred/skydda en mot en annan. Men detta är då inte okej enligt administrationen.

Senast redigerad av en moderator:

tomcat13

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
att man startar konton för eget vinstintresse är bara fel..

Däremot kan jag anse att spela två konton på samma server som inte har med varandra att göra kan vara okey sålänge dom inte säljer, duellerar eller deltar i samma fortstrid. Jag kan tänka mig att tillämpa tribalwars principen där man anger att man delar internetanslutning.. Då kan man inte skicka resurser, anfalla varandra under tiden och efter 24h.

rent generellt så anser jag inte att admins har med o göra om jag väljer att pusha mina medborgare så dom kommer igång snabbare. Det ligger i mitt intresse för min stads välfärd och att förse mina medborgare med rätta kläder och rätta vapnen till säljpris känns bara rätt för mig! Sitter jag på 500k så avsätter jag mer än gärna 20k till en spelare som jag rekryterat till spelet.

//TC13

Har bara en liten fråga till ledningen.

Hur ska man ge något via marknaden då alla föremål har ett pris så det inte går att sälja en sak under de priset...?

andersmodo

Member
Har bara en liten fråga till ledningen.

Hur ska man ge något via marknaden då alla föremål har ett pris så det inte går att sälja en sak under de priset...?
Jag tillhör som ni ser inte ledningen och gör heller inte anspråk på det, men jag tror de har fullt upp och tror mig kunna besvara frågan korrekt.

Jag antar att du syftar på följande mening i reglerna:
§5 ) Det för förbjudet att delta i en uppgjord duell/fortslag eller använda marknaden och/eller sheriffen för att ge eller få orimliga mängder erfarenhetspoäng, föremål eller spelpengar.

Alltså, att "ge" något innebär att man säljer det väldigt billigt. Lägg därtill att det måste vara av orimlig mängd för att betraktas som regelbrott, och inte vara en del i ett vettigt byte.

Jag skull vilja betona uttrycket "orimliga mängder". Att "ge" (dvs sälja för säljpris) ett gammalt fortvapen till en stadskompis är inte ett regelbrott, men att skicka över flera namngivna föremål och tiotusentals dollar kan betraktas som regelbrott.

Senast ändrad:

Joe Hill

Member
Jag skull vilja betona uttrycket "orimliga mängder". Att "ge" (dvs sälja för säljpris) ett gammalt fortvapen till en stadskompis är inte ett regelbrott, men att skicka över flera namngivna föremål och tiotusentals dollar kan betraktas som regelbrott.
Hur många här är det i någon värld som inte "lånat" något av någon eller lånat ut, speciellt när det kommer till namngivna föremål.. Det vill säga få samlarens set till exempel.. Jag har lånat ut föremål och fått tillbaka dom direkt just för att spelare i fråga ska kunna uppnå att få just i dessa fall samlarens set..
Har nog lånat ut till 50 talet spelare och jag är bara en av dom som gjort det.. Jag har till och med lånat ut till och lånat av spelare på admin..
Så jag tror att antingen är reglerna otydliga eller så är det så att dom flesta struntar i dom, också admin.. När det kommer till saker för egen vinning skull..

Så att göra saker för att få fördelar eller för egen vinning skull har ju många många gjort..

Senast ändrad:

andersmodo

Member
Hur många här är det i någon värld som inte "lånat" något av någon eller lånat ut, speciellt när det kommer till namngivna föremål.. Det vill säga få samlarens set till exempel.. Jag har lånat ut föremål och fått tillbaka dom direkt just för att spelare i fråga ska kunna uppnå att få just i dessa fall samlarens set..
Har nog lånat ut till 50 talet spelare och jag är bara en av dom som gjort det.. Jag har till och med lånat ut till och lånat av spelare på admin..
Så jag tror att antingen är reglerna otydliga eller så är det så att dom flesta struntar i dom, också admin.. När det kommer till saker för egen vinning skull..

Så att göra saker för att få fördelar eller för egen vinning skull har ju många många gjort..
Som sagt tillhör jag inte ledningen och kanske inte tolkar regelboken korrekt.

Jag tror fortfarande att orimliga mängder visar varför ditt resonemang inte stämmer.
Som jag förstått det får man låna ut några föremål till vem man vill, men man får inte låna ut "hela packningar" eller liknande. Heller inte förse spelare med alla föremål den behöver i rätt nivå (typ hela gentlemannens set i nivå ~45, tredje nyckeln i nivå 75 och så vidare).

Om du vill ha svar på din fråga kan jag säga att även jag lånat ut och lånat till mig ("bytlånat") föremål för "samlarens set", men inte lånat, eller lånat ut, snudd på alla föremål som behövs för "samlarens set".

(med "skicka över" syftade jag förresten inte på att låna, jag syftade på att "förse" någon med föremål)

Senast ändrad:

Nelkstar

Moderator
Forumpersonal
The West SE-teamet
Jag föreslår att Joe Hill ägnar lite tid åt att läsa denna tråden, där det redan finns svar på ovan ställda frågor.
Bland annat detta:
Nyckelordet här är orimliga.
Att hjälpa nya spelare genom att sälja vidare sin gamla utrustning eller att låna ut vapen och plagg för samlarens set är inget som
anses vara förbjudet.
Sen kan jag även passa på att citera gugge, som alltid kommer med kloka förslag:
Det finns en enkel lösning på era problem.
Om ni planerar att göra något ingame och vill försäkra er om att det inte kommer klassas som pushing.

Skriv till oss och fråga.
Ifall ni skriver till oss och säger "Hej jag skulle vilja låna ut det här föremålet åt min vän spelare x då han inte lyckas hitta en egen" så kan vi isåfall säga om det är inom rimliga ramar eller inte.
Vänligen undvik att ställa frågor som redan har ställts och besvarats antingen i denna eller någon annan tråd,
och kom med något nytt istället om tråden ska förbli öppen.

Senast ändrad: